
I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST 
Svensk public service under 80 år 

Anders Carlgren 

NÄRINGSLIVETS MEDIEINSTITUT
Grev Turegatan 19

Box 5324, 10245 Stockholm
Tel: 08-587 898 00
www.timbro.se/nmi

info@timbro.se



I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST 
Svensk public service under 80 år 

Anders Carlgren 



©2006 - NMI och Anders Carlgren
Grafisk form: Joanna Andreasson
Tryck: Stockholms Läns Grafiska AB
ISSN: 1653-6509



Inledning  5
Från radioklubb till Radiotjänst  6

Radiotjänst först med apparatskatt  6
Statlig television i långbänk  7

Radio som neutralitetens apostel  9
Politisering och monopolkritik  11

Radio Nord skapade Melodiradion  12
Polarisering och politik  14

Vänsterkanalen föds  16
Lokalradio ny politisk tummelplats  17

Statens tjänare  19
Politisk bestraffning  20

Ett bolag blir fem  21
Eterns stencilapparat  22

Skit som skit via satellit  23
Statens stiftelser  23

Riksrevisionen klipper till  26
Sekretesslagskommitténs stjärnsmäll  27

Regeringsrättens knockout  29
Sponsring och sponsring  31

Christina Jutterströms nätverk  35
Göran Perssons fulfinger  39

Socialdemokratins nätverk 40
Göran Perssons hovreporter  41

Politiskt mygel på Sveriges Radio  45
Slutsatser  49

För den som vill läsa mer  52
Om författaren  53

Fotnoter  53





 I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST   �

INLEDNING

Svensk public service-radio och -television har aldrig någonsin stått helt fri från staten. 
Så var inte fallet 1925 då Radiotjänst startade. Så är heller inte fallet drygt 80 år 
senare när public service drivs genom tre skilda företag, styrs av tre politiskt tillsatta 
styrelser och i toppen en ägarstiftelse, vars styrelse också är politiskt tillsatt. Den 
påkostade reklamkampanjen i Sveriges Television som en påstått fri television är 
därmed en myt.1

Men det handlar inte bara om ägarskap och styrelser, utan också om chefstill-
sättningar och informella socialdemokratiska nätverk, både inom och utom de tre 
företagen som på skilda sätt har inflytande över verksamheten. Det mest tydliga 
exemplet från senare år, gäller tillsättningen av Joachim Berner som vd för Sveriges 
Radio. En enig styrelse stod bakom beslutet, men plötsligt vände socialdemokra-
terna i styrelsen honom ryggen. Det skedde efter kontakter med ägarstiftelsen och 
kulturdepartementet.

Denna rapport är framför allt en kritisk granskning av de formella och informella 
strukturer som styr verksamheten. Med viss naturlig nödvändighet finns det en 
övervikt till förmån för Sveriges Television. Det beror framför allt på att det inom 
det företaget har varit lättare att frilägga nätverken. Med få undantag berörs inte 
alls programverksamhetens innehåll. De exempel som lämnas har dock haft stor 
betydelse för mera övergripande strukturer. De inledande avsnitten utgör en his-
torisk fond för den nutid där public service verkar idag.

Svensk public service har så gott som ända sedan starten hävdat att man är 
oberoende från staten och står fritt från politiska påtryckningar. Rapporten visar 
tvärtom att de tre företagen tillsammans med ägarstiftelsen är statliga bolag, med 
de särskilda krav som följer med detta förhållande.

Ett avsnitt redogör också för SVT-reportern Erik Fichtelius hemliga intervjuer 
och samtal med statsminister Göran Persson, inklusive de nära banden mellan 
Persson, förre näringsministern Björn Rosengren och Sveriges Televisions styrel-
seordförande Lars Engqvist. Rapporten visar också hur Sveriges Radios ledning 
och styrelse mörklade och förvrängde krav på att företagets rapportering kring ter-
rorattackerna den 11 september 2001, skulle undersökas kvalitativt med tonvikt på 
kravet att hävda de demokratiska värdena.Avslutningsvis redovisas några slutsatser 
och ett par framtida scenarier för public service-företagen.

Stockholm i mars 2006
Anders Carlgren



�   I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST

FRÅN RADIOKLUBB TILL RADIOTJÄNST

Det är nu ett halvt sekel sedan public service etablerades i svensk television. Man 
kan dock strida om årtalet, det vill säga om begynnelsen var 1938, 1954, 1955 eller 
1956. Allt beror på vad man avser med starten av svensk television. Begreppet 
television var en teknisk möjlighet redan på 1930-talet, men andra världskriget kom 
emellan och hindrade utvecklingen, framför allt i Europa. Skådespelaren Fridolf 
Rhudin hade då framträtt i en första svensk TV-sändning på biografen Röda Kvarn 
i Stockholm, även om bildkvaliteten var allt annat än njutbar. 

Det gick betydligt bättre några år senare, 1938, då Stockholms-Tidningen och 
Svenska Philips genomförde de första offentliga sändningarna. Redan då fanns 
det en statlig TV-utredning som slog fast att television skulle vara en realitet inom 
en snar framtid.2 Efter andra världskrigets slut, togs arbetet upp på nytt och den 
nystartade tidningen Expressen var en av de mest ivriga förespråkarna för televi-
sion. Kanske är det värt mer än en notering att 60 år senare är det just Expressen 
som satsar allra mest aggressivt på egenproducerad TV via Internet och flera lokala 
kanaler – och i en tid då flera skilda medier har smält samman till en och samma 
plattform.

Vid krigsslutet hade radions reguljära sändningar pågått under ganska exakt 
20 år. Under det tidiga 1920-talet hade lokala radioklubbar byggts upp runt om i 
landet och det var inte ovanligt att människor samlades i offentliga lokaler för att 
lyssna på musik, tal eller gudstjänster. Mottagarlicensen fanns redan då, den kostade 
pengar och beslut om sådana fattades till en början av Kunglig Majestät. Här och 
var i tidningarna talades det om en radiomani, som i vår tid gott kan jämföras med 
talet om Internet-beroende eller maniska datanördar.

RADIOTJÄNST FÖRST MED APPARATSKATT

På nyårsdagen 1925 startade Radiotjänst och i bolagets styrelse fanns redan på den 
tiden ledamöter, däribland ordföranden, som var utsedda av staten. Samtidigt ägde 
pressen två tredjedelar av aktierna, men den ägargruppen fick ingalunda någon 
majoritet i styrelsen.

Tidningarnas Telegrambyrå fick monopol på nyheter i radio och Telegrafsty-
relsen skulle äga och driva sändarna. Än idag är det staten, som genom statsägda 
Teracom har kontroll över sändarna för både radio och TV. Radiotjänst var från 
början ett mycket litet företag med knappa ekonomiska resurser, där en alltmera 
stigande andel av licensavgifterna gick rakt in i statskassan. Mellan åren 1926 och 
1940 kostade licensen 10 kronor. En tredjedel av intäkterna gick till Radiotjänst, 



 I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST   �

en tredjedel till statliga Telegrafverket och den resterande tredjedelen gick raka 
vägen till statens kassa. Under de närmast följande åren ökade statens andel av 
kakan ytterligare.3 Det betyder i praktiken att vår tids omdiskuterade påståenden 
att licensen i själva verket är en apparatskatt, var lika korrekt som relevant redan på 
1920-talet. Radiotjänst kunde därmed redan från starten 1925 betraktas som en 
del av statens offentliga sektor.

Statens andel av licensen ifrågasattes visserligen flera gånger i riksdagen redan 
under 1930-talet, men regeringen försvarade sina licensintäkter med att man tagit 
stora risker under radions första uppbyggnadstid och att man var tvungen att vara 
förberedd inför den framtida etableringen av televisionen. Men ingen kan idag föra 
i bevis att statens intäkter från Radiotjänsts pionjärår verkligen användes för att 
finansiera etableringen av svensk television.

Att det aldrig blev någon mera folklig debatt om apparatskatten, kan möjligen 
förklaras av att så många var nöjda med vad radion erbjöd. Tolv år efter starten, 
1937, hade en miljon licenser tecknats. Det äldsta kända tillfället då regeringen 
med stor sannolikhet lade en tung politisk hand över programverksamheten var i 
samband med kravallerna i Ådalen i maj 1931. Inför begravningshögtiden i Hag-
fors begärde arrangörerna, med Hinke Bergegren i spetsen, att Radiotjänst skulle 
sända högtiden, men radiochefen Gustaf Reuterswärd fick kalla fötter och gick 
till styrelsen. Frågan ansågs dock vara så kontroversiell att den borde avgöras av 
regeringen. Det blev ingen radiosändning från Ådalen. Professorn i journalistik, 
Stig Hadenius redogör i sin bok ”Kampen om Monopolet” för händelseförloppet, 
men tyvärr framgår det inte vem i regeringen som radions ledning hade talat med. 
Uppenbarligen ansåg Radiotjänst att en så politiskt känslig fråga måste beslutas 
av regeringen. De fackliga protesterna lät inte vänta på sig, men från Radiotjänst 
kom det aldrig något svar.

Så tydlig var statens inblandning 1931. Nästan 75 år senare är samma inbland-
ning betydligt förfinad, inte minst genom personliga nätverk. Samtidigt saknas 
inte utnämningar, där politiska kvalifikationer tynger det påstådda oberoendet från 
regeringen och socialdemokratin.4

STATLIG TELEVISION I LÅNGBÄNK

Parallellt med radions första årtionden inleddes de första försökssändningarna med 
television i Sverige och från hösten 1954 var försöken så gott som regelbundna. 
Den 15 september 1956 togs Nackasändaren i bruk och därmed krävdes också 
licens av hushållen i Stockholm. 

Beslutet om svensk television hade föregåtts av nästan 20 års diskussioner och 



�   I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST

som så många gånger annars, var det omvärldens utveckling som till slut tvingade 
fram ett svenskt beslut. I Danmark hade det nämligen förekommit provsändningar 
under lång tid och som kunde ses över delar av södra Sverige.

Om radion var en sorts bildningens folkhemsprojekt, så var televisionen något 
annat, där intressenterna framför allt kom från radioindustrin och handeln. Bland 
politikerna var meningarna starkt delade. Där fanns de som ansåg att TV var 
ett förflackande amerikanskt påfund, medan regeringen inledningsvis var mera 
tveksamt återhållsam, utan att för den delen vara direkt negativ eller avvisande. 
Tveksamheten gjorde att kommunikationsminister Sven Andersson många gånger 
anklagades för att medvetet dra frågan i långbänk.

Redan den första svenska utredningen om television hade politiska inslag.5 

Ordförande var folkpartisten och talmannen, Anders Olsson och där fanns också 
socialdemokraten Ossian Sehlstedt. Utredningen kom snart att kallas för televi-
sionsfördröjningskommittén, på grund av en utdragen långbänk. Men när utred-
ningen begärde pengar 1953 till försökssändningar blev det nej från regeringen, 
som var rädd för att försöket skulle permanentas och att den socialdemokratiska 
regeringen därmed skulle förlora möjligheten till andra alternativ. Både regeringen 
och Tidningsutgivareföreningen hade dessutom sagt nej till reklamfinansiering. 

Fördröjningen ledde till att ett konsortium mellan radioindustrin, KF och Köpmanna
förbundet ansökte om en fyraårig koncession för provsändningar finansierade med 
reklam. Men också denna gång blev det nej från regeringen.

Det politiska käbblet om finansieringsformen hade nu lett till att Sverige hamnat 
i bakvatten i förhållande till andra länder. Danmark hade till exempel redan regul-
jära sändningar. Samtidigt hade Radiotjänst och tidningsutgivarna gått samman i 
en omfattande kampanj mot finansiering genom reklam. Regeringen deklarerade 
genom Sven Andersson att man var motståndare till reklam.

De misslyckade försöken att få till stånd provsändningar ledde till att televisions-
fördröjningskommittén tvingades skynda på sitt arbete och när det kom en begäran 
om försök i Radiotjänsts regi vände regeringen helt om och sa ja. På hösten 1954 
började försöken. Det kan vara intressant att notera att bland tidningsutgivarna 
var de socialdemokratiska helt för ett reklamfritt monopol, medan de borgerliga 
var mera splittrade. På den kanten var det framför allt Expressen och Handels-
tidningen i Göteborg som stred för en reklamfinansierad television vid sidan av 
Radiotjänst.

Den saktfärdiga TV-utredningens viktigaste resultat på senhösten 1954 blev att 
televisionen skulle stå i folkbildningens, samhällets och kulturens tjänst. Reklam 
var förbjudet med hänvisning till integriteten. Finansieringen skulle ske genom 
licenser. Svensk public service hade nu skapats, även om begreppet ännu var täm-



 I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST   �

ligen okänt i vårt land. Det var den gamle BBC-chefen John Reith, som redan på 
1920-talet myntade begreppet public service. Han menade att det skulle vara en 
allmännyttig verksamhet som inte skulle styras av vare sig statsmaktens påverkan 
eller kortsiktig efterfrågan på populära program.6 Skapandet av svensk public ser-
vice skedde i statlig regi och under den offentliga sektorns paraply. Därmed hade 
nu radiomonopolet utökats med ett TV-monopol.

Två år senare, 1956, hävdade Sven Andersson i riksdagen att när samhället skaf-
far sig ännu en form av media, så skall det ”användas i folkuppfostrans och den goda 
smakens tjänst”. Det är faktiskt begrepp som i något förädlad form lever kvar än 
idag, ett halvt sekel senare.

RADIO SOM NEUTRALITETENS APOSTEL

 Under andra världskriget var Radiotjänst i allt väsentligt detsamma som staten själv. 
Omedelbart efter krigsutbrottet den 1 september 1939 skrev styrelsens ordförande, 
Seth Ljungqvist, att ingenting fick gå ut över sändarnätet som kunde äventyra 
neutraliteten eller ett gott förhållande till andra makter.7

Stockholm var ett närmast ökänt spionnäste och radionyheter var nyttigheter 
inte bara för befolkningen. Inledningsvis försökte man behålla den vanliga tablån, 
men utrikeskrönikorna försvann ganska omgående och ersattes med rent militär 
information. Det var beredskapsanda och neutralitet ända ut i sändarmasterna. 
Först tre dagar efter den tyska ockupationen av Danmark och Tyskland tog statsmi-
nister Per-Albin Hansson till orda i ett radiotal, men angriparen varken fördömdes 
eller nämndes vid namn.

På hösten 1940 hade tyskarna länge utövat påtryckningar mot den svenska 
radion och nu skulle de lyckas för första gången. De krävde nämligen att svenska 
radiosändningar skulle upphöra tidigare på kvällarna. Det motiverades med ett 
påstående om att brittiska bombplan pejlade och navigerade efter sändare i landets 
södra delar. Frågan hamnade i Utrikesnämnden och sändningarna kortades med 
en timme på kvällstid. Men vem som ytterst fattade beslutet är än i dag höljt i 
dunkel.

Å andra sidan vittnade diplomaten och förre kabinettssekreteraren, Leif Lei-
fland, i en intervju i Moderna Tider 2001 om att det under en stor del av kriget 
fanns radiofyrar dolda i sydsvenska bostadshus för att vägleda de brittiska bomb-
planen.8 Därmed är det tveksamt om britterna verkligen hade någon större nytta 
av Telegrafstyrelsens radiomaster. Detta måste naturligtvis regeringen ha känt till. 
Men beslutet att släcka ned sändarna tidigare på kvällstid kan också ha varit en fint 
gentemot tyskarna, väl medveten om de hemliga radiofyrarnas existens.



10   I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST

Radions alla nyheter kom från Tidningarnas Telegrambyrå, men på ockupa-
tionsdagen den 9 april 1940 av Danmark och Norge dröjde det timmar innan TT 
gick ut med extra nyhetssändningar. Om det berodde på hänsyn till Tyskland eller 
till neutraliteten går det bara att spekulera kring. De inblandades memoarer ger 
inga tydliga fingervisningar i någon särskild riktning. Försiktighet var ledstjärnan 
för Radiotjänst, men det kan lika gärna kallas för feghet och undfallenhet styrd 
från dåvarande kanslihuset. Tre dagar efter ockupationen klagade ändå tyskarna i 
en not på den svenska rapporteringen och det är väl känt att svenska legationen i 
Berlin flera gånger varnade för alltför omfattande rapportering. Det ledde bland 
annat till Sven Jerring aldrig fick göra någon reportageresa till Norge.9

Regeringens utrikespolitik blev också Radiotjänsts programpolitik. Möjligen 
var det krigsåren som bildade skola för senare decenniers utrikesjournalistik inom 
både Sveriges Radio och Sveriges Television, där följsamheten i förhållande till 
socialdemokratiska regeringars ställningstaganden har varit ganska tydliga. Det 
gäller till exempel de båda Irakkrigen, Palestinakonflikten och inbördeskrigen i 
Centralamerika.

Frågan om Radiotjänsts försiktighet eller feghet kan diskuteras i det oändliga, 
men det går ändå inte att bortse från att framstående författare som Erik Blomberg 
och Vilhelm Moberg kritiserade en överdriven tyskvänlighet och bristande rap-
portering om situationen i Norge och Danmark. 

Det förekom också en ganska lite känd kritik mot att Utrikesdepartementet 
övervakade Radiotjänsts sändningar, inte minst TTs nyheter. UDs inflytande över 
TT visades särskilt den gången då man avrådde från publicering av ett norskt 
biskopsbrev, som bland annat handlade om den tyska ockupationsmaktens bris-
tande respekt för prästernas tystnadsplikt. TT valde att inte publicera och nyheten 
gick istället andra vägar till pressen. Långt senare erkände chefen för TTs radiony-
heter att så kallade antiquislingnyheter hade stoppats vid en lång rad tillfällen.

Radiotjänst hävdade å sin sida att man inte kunde föra en programpolitik som 
var kritisk till Sveriges officiella politik. Argumentationen visar än en gång att 
Radiotjänst ingalunda stod fri från staten och regeringen. Å andra sidan kan man 
argumentera för att vid denna tid fanns det ingen annanstans någon radio som stod 
fri från sina uppdragsgivare. Men fegheten och bindningarna var kanske större i 
vårt land, som så hårdnackat höll fast vid neutralitetslinjens janusansikte.

Den närmaste efterkrigstiden gav radion naturligt nog större frihet, även om den 
unge reportern, Gunnar Helén, klagade över att myndigheter och byråkrater krävde 
radions tjänstvillighet i samband med varje statlig åtgärd. Han menade redan under 
det tidiga femtiotalet att skilda myndigheter ville göra radion till en statens mega-
fon.10 Vid denna tid fanns det en utbredd rädsla för radions inneboende politiska 
sprängkraft, samtidigt som man mycket väl förstod det nya mediets möjligheter. 



 I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST   11

I sammanhanget är det kanske värt mer än en notering att det var först 1947 som 
riksdagen tillät Radiotjänst att sända direkt från debatter i riksdagens kammare.

POLITISERING OCH MONOPOLKRITIK

Nio år senare, 1956, startade televisionen på allvar och året därpå ombildades Radio-
tjänst till Sveriges Radio. Allra viktigast vid denna tid var att Sveriges Radio hade 
vunnit kampen om televisionen. Radio och TV var nu ett enda sammanhållet 
monopolföretag. Tillsammans med Tidningsutgivarna hade man bedrivit ett så 
framgångsrikt lobbyarbete att reklamen kunde stängas ute från verksamheten. 

Därmed hade näringslivets konsortium, som arbetade för reklamfinansiering 
slagits till marken av de båda lobbykompanjonerna, i ohelig allians med en socialde-
mokrati som var direkt fientlig till allt annat än licensfinansiering. Näringslivet fick 
nöja sig med att bli delägare tillsammans med folkrörelsen och pressen. Tidnings-
utgivarna var livrädda för att reklam i TV skulle hota pressens reklammarknad, 
vilket var en av de viktigaste orsakerna bakom den organisationens engagemang i 
TV-frågan. Ett halvt sekel senare är kanske det mest ironiska i sammanhanget att 
det inte är reklam i TV som hotar pressens annonsvolymer, utan snarare de skilda 
mediekoncernernas egna gratistidningar.

I samband med ombildningen 1957 anställdes den aktive socialdemokraten Nils 
Ragnå som personaldirektör.11 Än idag är det ingen som med säkerhet vet vad den 
utnämningen betydde för politiseringen av dåvarande Sveriges Radio.

Samtidigt med televisionens start fick Dagens Eko börja sända egna nyheter, vid 
sidan av TTs bulletiner. Det var ett dubbelt system som levde kvar ända till 1996, 
då TTs snustorra doftlöshet och många gånger politiska korrekthet, till sist förpas-
sades till andra kanaler. Journalistiken fick nu, i och med Dagens Ekos egna nyheter, 
en ganska snabb utveckling, där utländska traditioner redan hade röjt vägen. 

En annan viktig förändring som rörde hela medieområdet var att Landsorganisatio-
nen, LO köpte Aftonbladet och Stockholms-Tidningen av finansmannen Torsten 
Krueger. Det köpet kom att få mediepolitisk betydelse långt in i vår tid. Tjugo år 
senare hade Sveriges Radio och Sveriges Television rekryterat en rad politiska 
reportrar, med mer eller mindre starkt uttalade vänsterpreferenser från just LO-
ägda Aftonbladet, inklusive andra LO-ägda tidningar.

I september 1958 startades Aktuellt. Den första sändningen har gått till histo-
rien, kanske mest av allt därför att i stort sett ingenting fungerade rent tekniskt 
som det skulle. Även om 1960 års riksdagsval kom att kallas för det första svenska 
TV-valet, satsades mycket lite resurser på televisionens nyheter. Det kan förvisso 



12   I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST

ha funnits okända politiska direktiv som styrde, men det mera troliga är att de refe-
rerande journalfilmerna var omåttligt populära. Nyhetstelevision i Sverige befann 
sig ännu i sin linda och låg långt efter många andra länder.

Med rättsröteaffärerna och Ungernkrisen skärptes situationen högst väsentligt 
och Vilhelm Moberg kom att bli landets främste monopolkritiker. Det hade fun-
nits andra långt tidigare, men Mobergs hetta i debatten satte lika kraftfulla som 
betydande avtryck för åtskilliga år framöver.

I ett tal 1957 ansåg Moberg att radion i samband med rättsskandalerna hade gått 
regeringens ärenden och han menade vidare att radion var ytterligare en yttring 
för statens strävan att styra opinionen och inskränka individens rättigheter. Han 
kunde utan vidare deklarera att radion hade blivit statens förlängda arm.12 Vilhelm 
Moberg ville helt enkelt ha en fri radio finansierad med reklam. Han ansåg att 
konkurrens var den enda vägen för att få bättre program.

Moberg hade säkert rätt i sin syn på radions förhållningssätt till skandalerna, 
därför att de avhandlades i allt väsentligt i pressen, inte i radio. Än idag händer det 
att han nedlåtande kallas för den knotige, knipsluge rättshaveristen. På många håll, 
inom det inte så lite förnäma Sveriges Radio, sågs han som en folklig dåre, som fick 
agera utsmyckning i allehanda debattprogram i både radio och TV. 

Men det var ändå den fattige torparsonen Ville från Momåla i Ljuders socken i 
Småland, som blev den förste verklige monopolkritikern och som samtidigt pekade 
på regeringens indirekta styrning av radions verksamhet. Och en sådan kritiker och 
ett allmänhetens ombud förblev Vilhelm Moberg ända till sin död 1973. Efter hans 
bortgång finns det ingen som med sådan intensitet har kritiserat monopolställ-
ningen och programföretagens ofrihet i förhållande till staten.

Än idag finns det enskilda medarbetare på Ekoredaktionen som halvt på skämt 
kallar Ekot för Statens Nyhetsstyrelse, men bakom varje skämt eller ironi finns 
det ofta ett visst mått av sanningsbakgrund. De interna kritikerna menar att Ekot 
alltför lättvindigt och okritiskt vidarebefordrar en socialdemokratisk regerings upp-
fattningar.

RADIO NORD SKAPADE MELODIRADION

Som ett brev på posten efter debatterna om monopol och reklam startade 1961 den 
första piratsändaren i Sverige. Det var en gammal skuta som hade ankrat upp utan-
för Almagrundet i Stockholms yttre skärgård och därifrån sändes reklamfinansierad 
populärmusik med topplistor och nyheter in över Mellansverige. För första gången 
var nu monopolet utmanat och det var inte vilken utmaning som helst, eftersom fler 
än fyra av tio tillfrågade sa sig gärna lyssna på Radio Nord, som sändningarna från 



 I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST   13

skutan Bon Jour kallades. Radions direktörer ansåg att Radio Nord var ett hot mot 
hela det svenska statskontrollerade etermediesystemet. De löpte i samlad tropp till 
kanslihuset med begäran om omedelbara åtgärder för att stoppa Östersjöns pirater. 
Men samtidigt insåg de värdet av den förhatliga skvalmusiken, så därför begärdes 
samtidigt pengar för att starta ett alternativ till piratradion.

Pengarna kom prompt och Melodiradion drogs igång bara två månader efter att 
affärsmannen Jack Kotschack hade slagit upp sin sändarmast ombord på Bon Jour. 
Här och var hette det att radion svek sitt kulturella uppdrag genom den förfärliga 
skvalmusiken. På andra kanten var det än en gång Expressen, med Carl-Adam 
Nycop i spetsen, som gick i bräschen för att försvara friheten i etern.

Men regeringen Erlander nöjde sig inte med det programmässiga svaret, i form 
av Melodiradion, på radiopiraternas tilltag. På en fempunktslista, skapad av en 
grupp med representanter från fem departement, stod överst en plan för att med 
våld helt enkelt kapa fartyget. Men det tvingades man avvisa, eftersom det inte 
fanns någon rättslig grund för att skicka dit marinen eller kustbevakningen.13

Nu övervägde man istället en annan och i Sovjetunionen noggrant prövad 
metod. Nämligen att placera ut störningssändare riktade mot den gamla skutan. 
Sådant var vardagsmat på andra sidan Östersjön, där Moskva ända sedan krigs-
slutet, med blandat resultat, hade stört ut kortvågssändningarna från bland andra 
Voice of America och Radio Free Europe. Men den metoden ansågs vara för dyr 
för att stoppa radiopiraterna.

På listan fanns också skattetekniska förslag och förbud mot att låta skutan 
bunkra mat och annat. På fullt allvar övervägde man alltså att försöka svälta ut 
radiopiraterna. En del av regeringens idéer påminner på sitt sätt om tidiga meto-
der för att försöka hantera terrorister. Och det var kanske också som sådana man 
såg radiopiraterna. Istället blev det en lag om förbud mot radiosändningar från 
internationellt vatten som ändade Radio Nord. Lagen röstades igenom av social-
demokraterna, centerpartiet och kommunisterna, ivrigt påhejade av Sveriges Radio 
och Tidningsutgivareföreningen.

Parallellt med Radio Nord fanns i Öresund Radio Syd, där Britt Wadner envist 
vägrade att ge upp. Hon dömdes till fängelse och det krävdes till slut en lag om 
rätt att, på sovjetryskt manér, beslagta sändarutrustning och frysa bankmedel för 
att 1966 till slut få stopp på den sändaren. I historiens ljus är det ganska enkelt 
att se det politiska rävspelet bakom kampen mot radiopiraterna till sjöss. En rad 
socialdemokratiska och centerpartistiska tidningar gick dåligt och var hotade av 
nedläggning. Snöd vinning och omsorg om de egna partimegafonerna var alltså 
en del av orsaken. 

En annan var Tidningsutgivareföreningens rent sakligt ganska darriga argumen-
tation för att reklamradio hotade pressens annonsvolymer. Än en gång var således 



14   I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST

tidningarnas ägare med och agerade som förbudsivrare, dels för att skydda sig själva 
och dels för att hindra både utveckling och modernisering av radiomediet. Men 
det allt överskuggande var naturligtvis regeringens behov av statlig kontroll över 
svensk radio i kombination med skydd för monopolet. Det dröjde hela 27 år efter 
att man till slut fått tyst på Britt Wadner och Radio Syd 1966, innan den borgerliga 
regeringen Bildt bröt radiomonopolet.

POLARISERING OCH POLITIK

1960 års radioutredning, med tilläggsdirektiv två år senare, hade att ta ställning till 
frågan om en andra TV-kanal. På den politiska borgerliga kanten fanns det starka 
röster som talade för en reklamfinansierad andra kanal. Alla hade sett den enormt 
snabba utvecklingen av televisionen, som på bara några år snabbt hade passerat 
radion i både publik och inflytande.14

Men utredningen var, i den socialdemokratiska regeringens direktiv, förbjuden 
att föreslå en andra kanal finansierad med reklam. Och med ett mycket starkt Sve-
riges Radio var det inte svårt att argumentera för att även denna kanal skulle läg-
gas under radions och televisionens paraply. Oppositionen med Yngve Holmberg 
och Bertil Ohlin envisades med kravet på konkurrens, men Olof Palme som hade 
blivit kommunikationsminister stod emot. Han talade gärna om de demokratiska 
radiosystem som vuxit fram i Västeuropa efter kriget. Brittiska BBC var det stora 
föredömet – och så är fallet än idag. På alla tänkbara sätt avvisade Palme alla krav 
på privat eller kommersiell television.

Istället valde man att stoppa in det kryptiska begreppet stimulerande tävlan, 
som ett incitament för förhållandet mellan de båda kanalerna. Denna stimulerande 
tävlan har i vår tid spätts ut till en gemensam nyhetsdesk för båda kanalerna, två 
skilda namn på nyhetsprogrammen och i allt väsentligt likartat innehåll. Kvar finns 
bara några få enskilda inrikesreportrar som är öronmärkta för det ena eller andra 
programmet. 

Regeringens proposition innebar också att ägarförhållandena ändrades till folk-
rörelsernas förmån. Rörelsen ökade sitt aktieinnehav från 40 till 60 procent, för-
delade mellan KF, LO, Kyrkans Centralråd och Frikyrkorådet. Resten fick pressen 
och näringslivet dela på.

Begreppet stimulerande tävlan var det avgörande för att kunna knyta upp svan-
sen på de krafter som ville se kommersiell television etablerad i Sverige. Sveriges 
Radio tyckte aldrig om begreppet, varken då eller senare, men i gengäld accepterade 
regeringen ett fortsatt sammanhållet företag.

Förespråkarna för reklam fick dock till stånd en senare reklamutredning, som 



 I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST   15

dock i början av 1970-talet presenterade ett majoritetsresultat där reklamtanken 
avvisades. De båda mest pådrivande i den utredningens majoritet var Svenska Dag-
bladets chefredaktör, Sven Gerentz, tillsammans med författaren Sven Lindqvist.15 

De tre O-na, Orup, Olivecrona och Ortmark debuterade som politiska utfrågare 
vid kommunalvalet 1966 av statsminister Erlander. Den utfrågningen har gått till 
historien, då de tre frågade vad ett ungt bostadssökande par i Stockholm bör göra 
för att skaffa en bostad. Erlander blev helt tagen på sängen och svarade att de får 
väl ställa sig i bostadskön. Svaret väckte stor uppmärksamhet i en del kretsar, på 
andra håll väckte det en del munterhet.

Dittills hade utfrågningar i radio och TV i samband med val oftast skötts av 
andra än nyhetsreportrar. Efter O-nas debut var det säkert många politiker som 
ångrade att man godkänt nymodigheterna. Mer eller mindre över en natt hade 
förhållandet mellan etermedia och politikens etablissemang blivit tämligen frostigt. 
Året därpå, 1967, bjöd därför företagets ledning in regeringen till ett möte. Sex 
statsråd, plus partisekreteraren Sten Andersson dök upp och Erlander framförde 
att politikerna inte längre ostört kunde lägga fram sina synpunkter.

Enligt professor Stig Hadenius, som forskat i ämnet, finns inga exakta samtals-
uppteckningar och de som finns ger skiftande versioner kring hur mötet avlöpte. 
Olof Palme, som uteblev från mötet i Radiohuset, hade bara ett år tidigare i ett lin-
jetal om radio och TV talat sig varm för opartiskhet och saklighet. Men den synen 
var nu som bortblåst med Erlanders klagomål. Aldrig tidigare hade regeringen så 
oförblommerat försökt att påverka både innehåll och medarbetare. Socialminister 
Aspling hade kritiserat socialreportagen, Sträng var missnöjd med presentationen 
av statsverkspropositionen och allmänt tyckte man att de politiska reportrarna var 
dåligt uppfostrade.

Annars brukar det hävdas att regeringen och riksdagen aldrig har försökt påverka 
innehåll och enskilda medarbetare, men decembermötet 1967 visar att det påståen-
det inte är sant. Ett av de mera kända exemplen gäller den vilda strejken på våren 
1982 vid Radio Göteborg.16 Den stationens ansvarige utgivare, Bo Carlson, hade 
fällts för förtal i Göteborgs tingsrätt efter en serie satirprogram och fick därefter 
sparken. Personalen kunde inte acceptera uppsägningen och gick ut i vild strejk för 
rätten att få sända satir och till försvar för Carlson. Åtskilliga ditskickade nya chefer 
motades i porten och stationen stängdes under några veckor. Hela den händelsen 
ledde till att riksdagen under de närmaste åren bestraffade dåvarande lokalradion, 
LRAB genom att inte öka de ekonomiska anslagen som det var tänkt. 

Ett annat exempel är att från tidigt sextiotal och under flera år framåt var det 
företagets styrelse som utsåg utrikeskorrespondenter. Senare fattades sådana beslut 
av de båda företagens verkställande direktörer. Idag ligger sådana beslut på lägre 
nivåer men tas i samråd med vd.



16   I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST

VÄNSTERKANALEN FÖDS

Den 5 december 1969 var kanalklyvningen ett faktum;TV 2 hade startat. Den gången 
var det mycket nära att en aktiv socialdemokrat blev chef för den nya kanalen. Man 
diskuterade ingående namn som Harry Schein och Lars Ag, men de borgerliga i 
styrelsen ansåg att de var alltför nära förknippade med socialdemokratin och istäl-
let blev det Örjan Wallqvist. Han kom visserligen från KF-ägda tidningen Vi och 
socialdemokratiska Stockholms-Tidningen, men en enhällig styrelse accepterade 
ändå det valet.

Vid tiden för starten präglades både världen och Sverige av protester mot Viet-
namkriget, studentrevolter, inmarschen i Tjeckoslovakien, militärkuppen i Grek-
land och här hemma av LKAB-strejken i norr. Om sextiotalets början inleddes med 
ganska stor politisk stabilitet, bortsett från Berlinmurens tillkomst, så var det desto 
mera turbulent framåt decennieskiftet. 

Bokstavskombinationerna till vänster om socialdemokratin hade rejäl vind i seg-
len, där marxismen var det stora slagträet. Författaren Göran Palm ansåg att svensk 
journalistik var alltför USA-vänlig och Arbetsgivareföreningen svarade med en 
ökad bevakning av radio och TV. När TV 2 skulle rekrytera sökte 2 300 personer de 
lediga tjänsterna och i vår tid är det en accepterad sanning att en lång rad personer 
med uttalade vänstersympatier hamnade på nyckelpositioner, de mest betydelsefulla 
på Rapport och avdelningen för faktaproduktioner. 

Dåvarande styrelseordföranden, socialdemokraten Per Eckerberg, sa många år 
efter att han lämnat Sveriges Radio att rekryteringarna ledde till en rad egendom-
ligheter, där bland annat konspirationen blev ett sätt att leva och att han trodde att 
den livsstilen fortfarande existerar.17

Bland dem som rekryterades till Rapport fanns Christina Jutterström, Vanna 
Beckman och Berndt Ahlqvist. Jutterström och Ahlqvist skulle senare visa sig 
ha socialdemokratiska sympatier, medan Beckman stod avsevärt längre till vän-
ster. Hon hade varit Sveriges Radios första kvinnliga Mellanösternkorrespondent. 
Innan hon kom till Rapports utrikesredaktion var Vanna Beckman under en kortare 
period efter hemkomsten till Sverige redaktionssekreterare på Ekot. Hon gick 
sedermera in som medlem i Kommunistiska Förbundet Marxist-Leninisterna 
(KFML), och erkände nyligen i en radiointervju att hon blev en del av den svenska 
palestinavänstern.18

Kring tjänsten som korrespondent i Asien blev det strid ända upp i styrelsen. 
Radiochefen förordade T G Wickbom, men styrelseledamoten Lars Gyllensten 
blev rosenrasande och förordade istället den unge Olle Tolgraven. På den vägen fick 
han också med sig flera socialdemokrater. Långt senare hävdade Gyllensten att T 



 I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST   17

G Wickbom var alltför USA-vänlig för att kunna godkännas. På så sätt fick svensk 
television en korrespondent i Asien, med Vietnam som främsta bevakningsområde, 
som ansågs kunna passera ett politiskt korrekt nålsöga.19

Sedan spelar det ingen roll att Olle Tolgraven sedermera gjorde sig vida berömd 
tillsammans med fotografen Claes Göran Bjernér, kanske framför allt i samband 
med den kambodjanska huvudstaden Phnom Penhs fall. Strax efter starten av TV 
2 tillträdde Otto Nordenskiöld, 1979, som radiochef. Han hade varit ordförande 
för TCO och hade tydliga socialdemokratiska drag som chef för den stora tjänste-
mannaorganisationen. Men han kunde aldrig beslås med att vara socialdemokrat 
fullt ut. Hans företrädare, Olof Rydbeck, som kom från diplomatin på utrikesde-
partementet hade då varit chef sedan 1955. Men att förordna honom för en tredje 
period mötte starkt motstånd. 

Rydbeck var omvittnat respekterad, inte minst för sin för dåtiden starka inte-
gritet. Men mot slutet av sextiotalet blev han alltmera isolerad inom företaget, inte 
minst på grund av ett visst mått av konservatism beträffande Vietnambevakningen 
och synen på de växande vänsterrörelserna. Den enorma expansionen av företaget 
hade också lett till kritik för att Sveriges Radio hade förvandlats till en byråkratisk 
koloss. Den legendariske programdirektören Nils-Olof Franzén skrev långt senare 
i en memoarbok att valet av Nordenskiöld, hade vid hans utnämning, beröring med 
att han hade förankring i en folkrörelse, det vill säga TCO.20

LOKALRADIO NY POLITISK TUMMELPLATS

En av de viktigare bakgrunderna till Radioutredningen 1969 var att både politiker 
och skilda myndigheter ansåg att det förelåg en informationskris i landet. TV 
2s tillkomst hade lett till en radikalisering åt vänster. Politiker kunde inte längre 
ensamma sätta nyhetsagendan och från arbetsgivarsidan klagades det över en 
allmän företagarfientlighet. Traditionella politiska referat försvann och med den 
blåste också det mesta av gammal redovisningsplikt bort. Bland politiker var det 
en utbredd uppfattning att de inte längre hade någon som helst kontroll över eter-
media som helhet.21

Som en följd av detta föreslog utredningen att ett särskilt lokalt radiobolag 
skulle inrättas, med 36 lokala stationer. Företaget skulle ägas av vad som kallades 
för intresseorganisationer och folkrörelser. Alla inblandade förstod att detta skulle 
innebära en socialdemokratisk ägarmajoritet, som arbetarrörelse, konsumentrörelse, 
etc.

Till slut blev det efter diverse försökssändningar en kompromiss med 24 sta-
tioner som i allt väsentligt var uppdelade länsvis. I regeringens proposition om 



18   I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST

bildandet av Sveriges Lokalradio AB var nu informationsbehovet från politiker 
och myndigheter struket. Istället argumenterade man för att det fanns tydliga 
geografiska massmedialuckor runt om i landet, som en följd av den ganska omfat-
tande tidningsdöden. Framför allt hade det drabbat socialdemokratiska tidningar, 
samtidigt som kvarvarande monopoltidningar i allt väsentligt var borgerliga.

Verkställande direktör för det nya bolaget blev Nils Petter Lindskog, som var 
kanslichef under Otto Nordenskiöld och dennes handgångne man. Lindskog var 
en känd socialdemokrat som hade gjort karriär på norrländska socialdemokratiska 
tidningar. Programchef blev Monica Boëthius, som hade varit med och skapat det 
vänsterradikala programmet Familjespegeln, med kvinnliga förtecken. Begreppet 
feminism var vid den tiden något ganska okänt. Vid månadsskiftet oktober-novem-
ber 1977 var samtliga 24 stationer i drift. De anställda hade rekryterats dels från 
den gamla regionalradion och dels från lokalpress. Andra kom direkt från Journa-
listhögskolorna och några direkt från ”gatan”.

Tämligen omedelbart utbröt en strid om lokalradions kärnverksamhet skulle 
vara nyheter eller underhållning och öppenhet för lyssnarna. Det blev olika pro-
filer i storstad och på landsbygd, där nyhetsfalangen vann striden på de större 
orterna, medan talet om öppna mikrofoner blev mera framträdande på mindre 
orter. Det dröjde inte lång tid förrän det i tidningen Vi på våren 1978 stod att läsa: 
”Kommunalråden gnuggar nu händerna av lycka, samtidigt som lokalradion spelar 
nyckelharpa på grammofon”.

Påståendet speglar egentligen, och samtidigt, tre helt skilda synsätt på den nya radion. 
Kommunala pampar skulle nu få sin egen kanal, där de ostörda skulle få framföra 
sina politiska budskap. Ett annat synsätt går ut på att lokala politiker skulle lämnas 
tämligen ostörda, därför att den lokala radion hade inga som helst resurser för 
några mera genomgripande granskningar av lokal politik. Radio Göteborg hade 
som exempel flera kommuner att granska än vad man hade reportrar och förhål-
landet var detsamma i Stockholm. Det tredje synsättet handlar om att lokalradion 
verkligen spelade oerhört mycket musik, i brist på resurser för journalistik. 

Polariseringen mellan vänsterradikala journalister och socialdemokratiska kom-
munpolitiker var särskilt påtaglig i Göteborg och i Norrland. Det politiska klimatet 
i Göteborg påverkades starkt av de omfattande varvsnedläggningarna, fackliga stri-
der på Volvo och förslaget om ett samgående med norska staten, samt sjukhusspi-
onaffären med Lennart Geijers informationssekreterare, Ebbe Carlsson i centrum. 
Närheten till Ringhals kärnkraftverk i Halland, gjorde också att den inflammerade 
kärnkraftsdebatten hade sin givna plats i den stationens sändningar.

Det var mer än en gång som Göteborgs starke man, dåvarande socialdemokra-
tiska kommunalrådet, Sven Hulterström och fackbasen på SKF, Göran Johansson 



 I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST   19

vägrade att bli intervjuade. Men radikalernas sötebrödsdagar ändade i ett enda 
slag, genom den fällande domen i förtalsmålet kring satiren, mot den ansvarige 
utgivaren, Bo Carlson. De följande åren blev för Radio Göteborgs del betydligt 
mera konforma, för att inte säga slätstrukna.

Styrelsen i Sveriges Lokalradio tillsattes på samma sätt som i Sveriges Radio. 
Regeringen utsåg ordförande och en ledamot, resten valdes av bolagsstämman. Men 
i praktiken var samtliga ledamöter nominerade av partierna i riksdagen. Internt i 
bolaget hade många av journalisterna länge ifrågasatt den politiska tillsättningen 
av styrelsen. Och i en debattartikel på Dagens Nyheters ledarsida krävdes att poli-
tikerna en gång för alla skulle lämna styrelsen.22 

STATENS TJÄNARE

Tre skilda händelser mot slutet av 1960-talet visade tydligt hur både radion och televi-
sionen agerade som statens tjänare, i två fall mycket godvilligt och i ett fall ytterst 
motvilligt.Det senare gällde Europamästerskapen i friidrott i Aten 1969. Två år 
tidigare hade en militärjunta tagit makten och jagat bort kungafamiljen. Det hela 
var ytterst brutalt, med åtskilliga summariska rättegångar, politiska fängslanden och 
olagliga avrättningar. En hel värld protesterade och i Sverige arrangerade Svenska 
Kommittén för Greklands Demokrati ständiga demonstrationer.

En stor grupp i Sveriges Radios styrelse under ledning av författaren Lars Gyl-
lensten ville att Sveriges Radio skulle bojkotta EM. Argumenten gick ut på att 
militärjuntan skulle utnyttja tävlingarna för propaganda och man hänvisade också 
till Berlinolympiaden i Berlin 1936.23 Radioledningen argumenterade för sin del för 
att få sända från Aten, med vissa begränsningar och att utrikesreportrar också skulle 
finnas på plats. Striden slutade dock med att bojkottfalangen vann i styrelsen med 
6-4 och där två fackliga företrädare gav Gyllensten kraftigt eldunderstöd.Fackliga 
och politiska företrädare i Sveriges Radios styrelse hade alltså beslutat att ett stort 
europeiskt idrottsevenemang inte skulle få sändas i den begränsade omfattning som 
radioledningen hade skisserat. 

Långt i efterhand och med historiska kunskaper om juntans betydande skänd-
ligheter kan det vara enkelt att försvara styrelsens agerande. Men de kunskaperna 
fanns inte på samma sätt då beslutet fattades. Likaså var det ett oerhört kraftigt 
politiskt ingrepp i Sveriges Radio verksamhet. De båda andra fallen gällde dels 
omläggningen till högertrafik i september 1967 och dels en omfattande kampanj 
mot narkotika året därpå. I båda fallen skedde ett omfattande samarbete mellan 
företaget och regeringskansliet, där programplaner och idéer skyfflades fram och 
tillbaka mellan Radiohuset och Kanslihuset.



20   I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST

I fallet med omläggningen till högertrafik uteblev kritiken helt och hållet. 
Beträffande narkotikakampanjen förekom det tämligen milda resonemang, både 
för och emot. Men kampanjens vinster ansågs vara större än riskerna med ett så 
omfattande samarbete med staten. Norska radions chef skrev dock ett upprört brev 
till radioledningen, men den kritiken trollades bort av kanslichefen Nils Petter 
Lindskog.24

POLITISK BESTRAFFNING

Vänstervridningen inom framför allt TV 2 hade allt mera börjat röra upp känslorna i 
riksdagen. Från flera håll hördes hösten 1969 uttryck som snedvridning, vänster-
radikala element i etern, ett sjukligt intresse för demonstrationer, TVs väderkorn 
för protestplakat, etc. Den politiska kursomläggningen av programpolitiken hade 
vid denna tid varit ett ständigt debattämne under närmare fem år, samtidigt som 
begreppet vänstervridning hade olika betydelse för olika partigrupperingar. Inom 
socialdemokratin såg man det till exempel som en välbehövlig och sakligt grundad 
kritik av Vietnamkriget, medan den borgerliga sidan lite förenklat såg det som 
USA-kritik.

På hemmaplan såg socialdemokraterna vänstervridningen som ett angrepp på 
både partiet och arbetarrörelsen som helhet, medan borgerligheten i detta fall gärna 
ville tiga. Rader av debattörer på vänsterkanten kritiserade Sveriges Radios Viet-
nambevakning som alltför USA-vänlig. En av dem var en ung studentordförande 
som hette Anna-Greta Leijon.25 Trettio år senare var hon en av regeringen utsedd 
ordförande i styrelsen för Sveriges Television.

En av orsakerna till kritiken var att den så kallade Russell-tribunalen, med filoso-
ferna Bertrand Russell och Jean Paul Sartre, sammanträdde i Stockholm 1967. En 
enig Utrikesnämnd hade uttalat sig emot tribunalens möte i Stockholm och följden 
av den politiska anpassligheten blev att Sveriges Radio var tämligen restriktiv i 
sin rapportering. Trots den självpåtagna restriktiviteten kritiserades dock Sveriges 
Radio för att ha tagit ställning för den USA-kritiska tribunalen.

Vänstervridningen inom radio och TV har utretts och undersökts åtskilliga 
gånger genom åren, från 1968 då professor Jörgen Westerståhl i Göteborg fick 
Radionämndens uppdrag, och ända in i vår tid. Den gången konstaterade Wester-
ståhl att radio och tv inte kunde klandras, eftersom de inte avvek från de skildringar 
som de större tidningarna hade publicerat. Undersökningen var alltså inte kvalitativ, 
utan enbart jämförande. Till den bilden hör att tre av fyra Stockholmstidningar var 
mycket USA-kritiska, medan Göteborgspressen var mera USA-vänlig.26

Några år in på 1970-talet och efter att debatten i någon mån hade avklingat 



 I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST   21

minskade regeringen företagets anslag med omkring 40 miljoner. Det förfaran-
det sågs allmänt som en politisk bestraffning för vänstervridningen, medan andra 
hävdade att nedskärningen var resultatet av en intern utredning som långt tidigare 
hade slagit fast att företagets kostnader kunde stramas åt. Sannolikt var regeringens 
tilltag en kombination av politiskt missnöje och oro för stigande kostnader.

Men den största stormen i svensk televisions historia hade ännu inte lagt sig 
helt och hållet. Långt därifrån. LO-mannen Nils Ramstén i styrelsen ansåg att 
det fanns illvilliga personer inom företaget och fick medhåll från både ABF, KF 
och TCO.27 Chefen för TV 1, Håkan Unsgaard, medgav inför styrelsen att det 
verkligen fanns illvilliga personer, men långt senare skulle han i en uppsats hävda 
att socialdemokratin, i sina båda förgreningar arbetat aktivt inom styrelsen för 
bestämda syften.28

Och den politiska vridningen skulle komma att bestå, för att i vår tid närmast 
vara ett lika etablerat som accepterat faktum.29 1989 anställde dåvarande Sveriges 
Riksradio Staffan Heimerson som korrespondent i Hongkong. Han hade då varit 
Aftonbladets världsreporter under 35 år med stationeringar i åtta huvudstäder. 
Efter fyra skilda stationeringar för radion i Hongkong, Wien, Washington och 
Sydney lämnade han företaget med orden ”I Radiohuset finns det många som 
tror att Olof Palme aldrig har blivit skjuten och att Berlinmuren fortfarande står 
kvar”.30

ETT BOLAG BLIR FEM

Den 1 juli 1979 blev Sveriges Radio moderbolag i en helt ny koncern, med dotterbo-
lagen, Sveriges Television, Sveriges Riksradio, Sveriges Lokalradio och Sveriges 
Utbildningsradio. Därmed hade det politiska inflytandet ökat från en enda styrelse 
till sammanlagt fem plattformar för politiskt inflytande. Till ordförande i de fem 
bolagen utsågs fyra före detta politiker, som alla var landshövdingar, tillsammans 
med en riksdagsledamot. Gunnar Helén (fp) i SR, Lennart Sandgren (s) i SVT, 
Bertil Löfberg (s) i LRAB och Astrid Kristensson (m) i UR. Claes Elmstedt som 
satt i riksdagen för centerpartiet fick Riksradion på sin lott. De nya styrelserna kom 
helt att domineras av politiska föredettingar och människor från folkrörelserna. 
Enda undantaget var bankdirektören Jan Wallander.

Därefter vidtog en sällan skådad politisk karusell för att tillsätta chefsposterna 
i de fem bolagen. I den karusellens mitt snurrade tidigare statsrådet Hans Gus-
tafsson tillsammans med Olof Palme. På andra kanten fanns Gunnar Helén och 
Jan-Erik Wikström från folkpartiet. De fyra herrarna gjorde upp om att Örjan 
Wallqvist, som hade ett förflutet på KF-ägda tidningen Vi och socialdemokratiska 



22   I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST

Stockholms-Tidningen skulle bli vd för moderbolaget, Magnus Faxén som en gång 
startade som reporter på Svenska Dagbladet blev chef för SVT.

Chef för TV 1 blev Sam Nilsson, som hade arbetat i gamla högerpartiet och 
TV 2-chef blev Oloph Hansson med kända socialdemokratiska värderingar. Nils 
Petter Lindskog på LRAB och Börje Dahlqvist på UR fick fortsatta förordnanden. 
Lindskog var välkänd för sina socialdemokratiska sympatier, efter en gammal kar-
riär på norrländska socialdemokratiska tidningar. Dahlqvist hade tidigare varit en 
lika fruktad som hetlevrad redaktionschef på Dagens Nyheter. Han var nog ende i 
det nya chefsgarnityret som man inte kunde sätta en definitiv partistämpel på.

Karusellen speglade knappast några större programmässiga ambitioner vad gällde 
valet av ordförandena. Bland de fem ordförandena var det bara Gunnar Helén som 
hade något förflutet inom media. Resten kunde snarast ses som en sorts förläningar 
och de förblev också i allt väsentligt noviser vid spisen. För karusellmännen återstod 
nu bara att lösa knuten med VD-stolen på Sveriges Riksradio. Valet föll på Britt 
Marie Bystedt som var personalchef på ett läkemedelsbolag. Hon hade ett förflutet 
på Industriförbundet och kunde därför sorteras in på den borgerliga kanten, men 
eftersom hon kom utifrån fick hon en programmässig överrock i form av en vice 
riksradiochef. Valet föll på Torsten Byggdal. Han hade varit med länge på radion, 
bland annat som arbetsmarknadsreporter och också samarbetat med socialdemo-
kratiska partiet inför den nya koncernbildningen.

Hela denna karusell var ingenting annat än en skamlig politisk balansakt i den 
högre skolan, där det i slutänden vägde ganska jämt mellan blocken. Styrelser och 
toppchefer var nu i allt väsentligt tillsatta efter politiska överväganden och efter 
kohandel mellan de fyra karusellmännen.

ETERNS STENCILAPPARAT

Ombildningen från det en gång enda sammanhållna bolaget till en femhövdad pentagon 
hade gått förvånansvärt smärtfritt. Det enda sorgebarnet var lokalradion, som inte 
hade levt upp till politikernas förväntningar på att de skulle få utökad plats i etern. 
Redan året efter lokalradions start ryckte utbildningsminister Jan Erik Wikström 
ut genom att blixtinkalla en utredning om närradio. Utredningen som var klar 1979 
konstaterade att på det lokala planet fanns det sändarutrymme för nya initiativ, där 
religiösa församlingar, skolor, organisationer, föreningar, etc. skulle kunna sända 
helt eget material.

Wikström, som själv var medlem av Svenska Missionsförbundet, kallade stolt 
sitt projekt för eterns stencilapparat. Närradion skulle lyda under andra regler än 
radio och TV i övrigt och sändningstillstånd skulle delas ut av en särskild kom-



 I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST   23

mitté. Men det dröjde ända fram till 1986 innan den socialdemokratiska regeringen 
släppte fram Wikströms föreningsradio.

Wikströms lika politiska som frikyrkliga projekt blev emmertid snart ökänt 
genom Radio Islams antisemitiska sändningar. I övrigt har stencilapparaten fallit 
ned i närmast total massmedial glömska. Det hindrar dock inte att koncernen 
Sveriges Radios monopol på radiosidan hade brutits.

SKIT SOM SKIT VIA SATELLIT

På nyårsafton 1987 bröts Sveriges Televisions TV-monopol i Sverige, genom att 
finansmannen Jan Stenbeck startade TV 3s sändningar från London. Det fanns 
socialdemokrater som argumenterade för att staten skulle ingripa på samma sätt 
som man en gång försökt ingripa mot Radio Nord. Det fanns till och med en och 
annan politiker som ville förbjuda paraboler, på samma sätt som idag praktiseras 
i Nordkorea.

Det gjordes också ett försök att pröva de nya sändningarna 1987 enligt den så 
kallade kabellagen. Den lagstiftningen gick ut på att vidaresändning i kabelnät från 
direktsändande satelliter skulle regleras. Men tekniken sprang ifrån kabellagen och 
bara två månader efter starten av TV 3 tvingades myndigheten som hade handlagt 
lagstiftningen erkänna att lagen inte gick att använda mot den satellit som TV 3 
sände via.

Trots att den socialdemokratiska regeringen var starkt negativ till kommersiell 
TV drog man öronen åt sig. Det fanns en tydlig rädsla för en ny Radio Nord-debatt. 
Det tidigare kravet på förbud mot paraboler hade dessutom förlöjligats, plus att 
det säkert fanns en insikt i ledande socialdemokratiska kretsar om att utvecklingen 
inte gick att stoppa. I Norge hade regeringen där, dessutom gjort ett fiaskobetonat 
försök att stoppa TV 3. Det hindrade dock inte rader av socialdemokratiska debat-
törer från att kalla den nya kanalen för skit via satellit. Tio år efter starten av TV 3 
fanns det sammanlagt nio kanaler som sände till svensk publik.

STATENS STIFTELSER

Bara 14 år efter koncernbildningen med ett moderbolag och fyra dotterbolag upp-
hörde den 1993. Samtidigt förändrades ägarbilden radikalt. Det gamla systemet 
hade överlevt sig självt, inte minst på grund av att till exempel lantbrukarnas LRF 
hade intressen i TV4. Samtidigt sponsrade Arbetsgivareföreningen närradio och 
en lång rad dagstidningar var inblandade i egna lokala sändningar i radio. Plötsligt 



24   I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST

hade därmed flera ägare drabbats av intressekonflikter.
Staten bildade därför tre stiftelser, vars enda uppgift blev att äga vart och ett 

av Sveriges Television, Sveriges Utbildningsradio, respektive Sveriges Radio, som 
nu bestod av det gamla Sveriges Riksradio och Sveriges Lokalradio. Moderbola-
get försvann och namnet, inklusive den urgamla logotypen, togs över av det nya 
radiobolaget.

En tid efter att moderbolaget hade försvunnit sade Harry Schein, som var den 
styrelsens ordförande mellan 1983 och 1989, att styrelsen i Sveriges Radio var 
som en variant på ett utskott i riksdagen. Med sina ytterst täta kontakter och 
nära vänskap med socialdemokrater som Olof Palme, Ingvar Carlsson och Bengt 
Göransson visste nog Schein ganska exakt vad han talade om. Harry Schein upp-
repade många gånger vad han sagt om styrelsens likhet med ett riksdagsutskott. 
I en intervju i Moderna Tider på våren 2001, högg han dessutom till med att 
Marita Ulvskog, som då var ansvarig i regeringen för public service, var helt oduglig. 
Enligt Schein hade hon enbart fått sin statsrådspost av Ingvar Carlsson som ett 
kvinnomandat.31

Ledamöterna i stiftelsernas styrelser utsågs av regeringen, efter ett ytterst 
tveksamt nomineringsförfarande där riksdagspartierna kunde föreslå kandidater. 
Allmänheten hade ingen som helst insyn i vilka som beklädde dessa poster och 
offentligheten kring stiftelserna var lika med noll. Även om ägarstiftelsernas arbete 
i princip bara bestod av att utse ledamöter till bolagens styrelser, kan med visst 
fog hävda att nu fanns det plötsligt dubbla politiska överrockar över svensk public 
service. 

Över varje företags verkställande ledning fanns först den politiskt tillsatta sty-
relsen och över den fanns den politiskt tillsatta ägarstiftelsens styrelse. Men inga 
protester hördes mot den märkliga ägarkonstruktionen, som i själva verket hade 
koncentrerat ägandet till landets politiska elitsfär. 

Fyra år senare, 1997, koncentrerades statens ägande ytterligare, genom att de tre 
stiftelserna ersattes med en enda. Ägarstiftelsen är inte på något sätt tillgänglig för 
allmänheten, eller för lyssnare och tittare. Tvärtom har den gjort sitt bästa för att 
gömma sig undan all offentlighet, först och främst genom stiftelsekonstruktionen 
som i sig begränsar insynen högst väsentligt. Den har inga officiella telefonnummer, 
offentlig adress eller någon hemsida. 

I verkligheten har stiftelsens kontor gömts undan bakom en privat adress på 
Birger Jarlsgatan i Stockholm, hemma vid köksbordet hos den arvoderade kansli-
chefen. Han är en pensionerad tjänsteman som tidigare arbetade i riksdagens kul-
turutskott. Stiftelsens styrelse är heller inte mera fristående från staten än att man 
väljer att förlägga sina sammanträden till kulturutskottets lokaler i riksdagen.32

Inte ens de tre företag som stiftelsen äger har några detaljerade kunskaper om 



 I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST   25

sin ägare. Ingen av de tre företagens presstjänster kan uppge vilka som sitter i 
stiftelsens styrelse, eller var den har sitt kansli. På Sveriges Radio heter det att man 
inte vet, medan Sveriges Television och Sveriges Utbildningsradio valt att ignorera 
förfrågningar.

De amatörmässiga arrangemangen kring ägarstiftelsen för public service för-
stärker bara bilden av att konstruktionen inte är något annat än en illa dold fasad 
för statens ägande av de tre public service-företagen. Ledamöterna i ägarstiftelsens 
styrelse utses av regeringen, efter samma tveksamma och från all allmän insyn 
skyddade nomineringsförfarande, där riksdagens partier föreslår kandidater till de 
elva platserna. Styrelsens enda uppgift är i praktiken att tillsätta styrelserna i de tre 
bolag man äger, bortsett från de två ledamöter i varje bolag som regeringen utser. 
Det rör sig här om ordföranden och en suppleant.

Styrelsens sammansättning ska spegla de parlamentariska förhållandena i riks-
dagen och idag är samtliga partier, utom miljöpartiet representerade. Den ende 
av de elva ledamöterna som inte är, eller har varit, partipolitiskt engagerad är den 
nuvarande ordföranden, Sven-Christer Nilsson. Men å andra sidan nominerades 
han av kristdemokraterna som fick ta ordförandeposten som sin. Nilsson sparka-
des för övrigt från VD-stolen på Ericsson i juli 1999, helt plötsligt efter bara 15 
månader. Styrelsen i Ericsson hade helt enkelt tröttnat på hans sätt att leda det då 
blödande företaget.

Sammantaget kan man med fog hävda att hela konstruktionen inte bara är en 
illa dold fasad för statens ägande, utan också den sämsta konstruktion för ägandet 
som svensk public service haft ända sedan starten av Radiotjänst 1925. På den tiden 
framgick det tydligt vilka grupperingar som hade intressen i bolaget. Senare spreds 
ägandet bland en rad skilda intressenter. Idag är det en statens hemliga stiftelse som 
äger public service i Sverige. 

Det finns inga som helst krav på ledamöterna att de ska ha erfarenhet av mass-
media, publicistik eller ha ekonomiska kunskaper. Inga sådana krav ställs för övrigt 
heller på ledamöterna i de tre programföretagen. De enda kunskaper som tycks 
vara giltiga är politisk fingerfärdighet. Det finns dock två viktiga undantag i två av 
programbolagens styrelser. Madeleine Grive som är suppleant i SVT-styrelsen är 
chefredaktör för lyriktidskriften 00-tal, plus att Ove Joanson är ordförande i SRs 
styrelse. Båda utsågs direkt av regeringen, men Joanson hade nominerats av mode-
raterna. Han har dock ett förflutet inom folkpartiets ungdomsförbund i Gävleborgs 
län, där han växte upp.

Så länge riksdagen och regeringen avstår från att ange publicistiska eller eko-
nomiska kunskaper som betydelsefulla kriterier för att sitta i någon av de fyra sty-
relserna, så länge finns det också välgrundad anledning att ifrågasätta styrelsernas 
legitimitet.



26   I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST

RIKSREVISIONEN KLIPPER TILL

Den 3 juli 2003 avslöjade Riksrevisionen trolleritricken kring ägarstiftelsen, som 
egentligen heter förvaltningsstiftelsen, och de tre programbolagen genom att man 
helt entydigt slog fast att alla fyra befinner sig i statens ägo. Som en följd förordnade 
Riksrevisionen två revisorer vardera för stiftelsen och de tre bolagen.33

Argumentationen för beslutet var glasklar. Man hävdade att staten har ett 
bestämmande inflytande över bolagen och stiftelsen genom den omfattande 
reglering som sker av verksamheten i till exempel bolagsordning, anslagsvillkor, 
sändningstillstånd, radio- och TV-lagen, samt genom att riksdagen styr omfatt-
ningen av verksamheten vid de årliga besluten om medelsanvisning till företagen. 
Riksrevisionen hänvisade också till att stiftelsen är bildad av staten.

Det var ord och inga visor när den denna tunga statliga myndighet slog fast att 
public service i Sverige ägs av staten. Revisionens beslut, som för närvarande gäller 
fram till 2007, går heller inte att överklaga. Allt tal om att verksamheten bedrivs 
självständigt i förhållande till staten var plötsligt helt bortblåst. Stiftelsen och bola-
gen var tagna på sängen. Aldrig tidigare i public service svenska historia hade det så 
entydigt slagits fast att verksamheten i själva verket bedrivs inom statens hägn.

En smärre panik utbröt i chefskorridorerna, därför att man inte säkert visste hur 
saken skulle hanteras. Det dröjde tre månader innan man skickade fram ägarstif-
telsens ordförande, Sven-Christer Nilsson, för att protestera hos Riksrevisionen, 
tillsammans med krav på redovisning av grunderna för beslutet.34

Men Riksrevisionen nöjde sig i stort sett med att hänvisa till lagen om revision av 
statlig verksamhet, aktiebolagslagen och stiftelselagen. Under de följande två måna-
derna letade företagens jurister efter kryphål, för att komma undan Riksrevisionens 
blytunga beslut. Den enda väg som ansågs framkomlig var att uppmärksamma den 
sittande public service-kommittén på frågan. Det skedde strax före jul 2003, men 
i februari året därpå meddelade kommittén att det inte låg inom dess uppdrag att 
granska de tre lagrum som Riksrevisionen hade byggt sitt beslut på.35 Frågan hade 
därmed landat vid vägs ände. 

Saken ansågs vara så allvarlig och ha så långtgående konsekvenser att man fort-
satte att söka utvägar. Den här gången blev greppet något så ovanligt som att skriva 
direkt till regeringen, den regering som man med sådan emfas ansåg sig stå så fri i 
förhållande till. Än en gång blev det ägarstiftelsens ordförande som skickades fram 
som budbärare. Brevet utmynnar i en begäran hos staten att lagen om revision av 
statlig verksamhet ska ändras så att public service företag undantas. Man vill också 
ha undersökt om stiftelsen ska omfattas av bestämmelserna kring stiftelser som 
bedriver statlig verksamhet.36



 I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST   27

När det inte gick att övertyga Riksrevisionen, än mindre att överklaga dess beslut 
och när public service-kommittén helt sonika sköt frågan ifrån sig, använde man de 
båda instanserna som rundningsmärken och sprang direkt till regeringen Persson. 
Brevet landade på dåvarande kulturminister Marita Ulvskogs bord, som senare 
togs över av Leif Pagrotsky Men därifrån har det hittills varit tyst i frågan. Det 
största problemet i detta sammanhang är sannolikt att om revisionslagstiftningen 
ska kunna ändras till stiftelsens och bolagens förmån, krävs framför allt en defi-
nition av vad public service är för något. Men ända sedan begreppet togs i bruk är 
det ingen som entydigt, och på ett juridiskt hållbart sätt, har kunnat definiera vad 
det gäller.

Begreppet myntades en gång på 1920-talet av dåvarande BBC-chefen John 
Reith, som menade att det skulle vara en allmännyttig verksamhet, som inte skulle 
styras av vare sig statsmaktens påverkan eller kortsiktig efterfrågan på populära 
program. Om en definition, som till sin kärna handlar om frihet från statsmaktens 
påverkan, fortfarande äger någon giltighet, så måste det med Riksrevisionens reso-
nemang bli en nästan hopplös uppgift för regeringen att lösa stiftelsen och de tre 
programbolagen från statens bojor.

Egentligen finns det starka skäl för att särskilt försöka utreda varför just den 
svenska socialdemokratin alltid värnat public service-företagen. Förklaringen är 
sannolikt ganska enkel. Den bygger på att socialdemokratin har sett sin egen politik 
som den egentliga representanten för den svenska modellen. Och i den modellen 
ingår att public service verksamhet skall förmedla de värderingar som man anser 
är grundstenar i den svenska modellen. Enligt ett sådant resonemang blir public 
service inte bara en del av statens offentliga verksamhet, utan också en del av soci-
aldemokratins så omhuldade svenska modell.37

SEKRETESSLAGSKOMMITTÉNS STJÄRNSMÄLL

Nästa stjärnsmäll i den ytterst känsliga statsfrågan lät inte vänta på sig särskilt länge. 
Den levererades av den statliga offentlighets- och sekretesslagskommittén, som 
slog fast att de tre programbolagen skall klassificeras som statliga företag och där-
med omfattas av offentlighetsprincipen.38 I sitt fjärde och sista delbetänkande förde 
utredningen resonemang om statens aktiebolag, dit man rakt av räknade Sveriges 
Television, Sveriges Radio och Sveriges Utbildningsradio. Motiveringen gick ut 
på att staten indirekt, genom ägarstiftelsen, eller direkt, genom regeringen, utser 
samtliga ledamöter i de tre företagens styrelser. Man hänvisade också till att det är 
staten som finansierar programbolagen.

Slutsatsen blev att när statens inflytande över ett i och för sig privaträttsligt 



28   I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST

subjekt, det vill säga ett aktiebolag, är så stort, bör det också betraktas som en del av 
offentlig verksamhet. I praktiken säger utredningen att de tre företagen är statens 
egendom och därmed ska de också omfattas av offentlighetsprincipen. Begreppet 
offentlig verksamhet blir i sammanhanget ett kodord för att verksamheten hör 
hemma inom den offentliga sektorn.

På sätt och vis var den stjärnsmäll som sekretesslagskommittén levererade betyd-
ligt mera allvarlig än Riksrevisionens pålagor i form av revisorer. Orsaken är lika 
enkel som allvarlig. Om de tre företagen omfattas av offentlighetsprincipen, följer 
också därpå kravet om en ganska omfattande offentlig insyn i verksamheten på ett 
sätt som inget privatägt massmediaföretag har över sig. I förlängningen skulle det 
mycket väl kunna inträffa att det grundlagsfästa meddelarskyddet hamnar i fara. 
Å andra sidan borde också ett statligt ägt medieföretag omfattas av källskyddet, 
eftersom tryckfrihetslagstiftningen inte gör någon skillnad om en publikation ägs 
av en statlig myndighet eller är privatägd.

Kommittén tycks ha varit mycket bestämd i synen på definitionen av de tre företagen, 
medan man är mera svävande beträffande tillämpningen av offentlighetsprinci-
pen.

I mars 2005 lämnade de tre företagen in sitt remissvar på betänkandet, där man 
rakt av avvisar kommitténs förslag.39 Men det finns logiska kullerbyttor i resone-
mangen som inte går att komma förbi. Å ena sidan erkänner man att statliga bolag 
och stiftelser ska omfattas av offentlighetsprincipen, vilket naturligtvis är en ganska 
självklar journalistisk princip. Men samtidigt förnekar man att programbolagens 
verksamhet utgör en del av den statliga förvaltningen, vilket både kommittén och 
tidigare Riksrevisionen så tydligt hade slagit fast.

Man för också resonemang om att verksamheten inte kontrolleras av staten, 
genom styrelsernas sammansättning, lagstiftningen, avtalen, etc. Därmed obstru-
erar man ytterligare en gång mot Riksrevisionens argumentering, som sett ur före-
tagens synvinkel inte går att överpröva.

I andra hand heter det i remissvaret att man önskar en undantagsregel, som 
enkelt uttryckt skulle gå ut på att företagen undantas från kravet på offentlighet. 
Möjligen kan det tolkas som att kravet på undantagsregel är detsamma som ett 
erkännande av ställning som statliga bolag och i så fall har man naturligtvis gjort 
sig skyldiga till ett förödande misstag om en sådan tolkning skulle vinna anklang. 
Å andra sidan är undantagslagstiftning något så gott som okänt i svensk juridisk 
tradition, vilket i förlängningen inte kan betyda något annat än att vägen via undan-
tagsregler i praktiken är stängd.

Beträffande sekretesslagskommitténs betänkande är sista ordet ingalunda sagt. 
Hösten 2005 låg materialet fortfarande kvar på justitiedepartementet, tillsammans 



 I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST   29

med remisserna och ingen vet riktigt säkert hur det ska hanteras. Det kan mycket 
väl utmynna i en ny utredning med mera detaljerade direktiv och med längre utred-
ningstid, men det kan också bli tal om en departementspromemoria inom något år. 
Men de flesta är ense om att frågan kommer att ligga stilla till efter riksdagsvalet 
2006. Och därmed är sekretesslagskommitténs statsstämpel, åtminstone för närva-
rande lagd i malpåse. Vilket inte hindrar att den kan plockas fram på nytt.

REGERINGSRÄTTENS KNOCKOUT

Den tredje och senaste stjärnsmällen när det gäller statsstämpeln och frågan om vem 
som egentligen äger stiftelsen och de tre programföretagen levererades våren 2005 
av regeringsrätten, som i ett tämligen kortfattat utslag vägrade prövningstillstånd 
och därmed slog fast en dom i kammarrätten i Stockholm från februari 2005. Där 
slås fast att Sveriges Television måste följa lagen om offentlig upphandling, som 
gäller för alla statliga bolag.40

Denna prövning av statsstämpeln hade då vandrat hela vägen från länsrätten 
och ända upp till den förvaltningsrättsliga toppen. Frågan gällde en tvist mellan 
Sveriges Television och företaget 2T Broadcasting, som ursprungligen hos länsrät-
ten hade ifrågasatt statliga Teracoms mångåriga monopol på utsändningarna av 
Sveriges Televisions program.

I samband med att de tre ägarstiftelserna skapades, ombildades också Telever-
ket radio till Teracom med staten som ägare. Ända sedan dess har staten ideligen 
tvingats skjuta till extra medel för att hålla företaget under armarna, plus att före-
taget under 2004 sparkade sin vd. Att skjuta till extra medel till det förlusttyngda 
bolaget var kanske inte någon särskilt märkvärdig operation, eftersom dåvarande 
statssekreteraren i finansdepartementet, Claes Ljungh satt i styrelsen.

Länsrätten gav Sveriges Television rätt i argumentationen att företaget inte är att 
anse som ett offentligt statligt bolag. Men kammarrätten vände på resonemanget 
och hävdade att företagets licensmedel skall betraktas som tillskjutet kapital i enlig-
het med lagen om offentlig upphandling för statliga bolag. Rätten förde också ett 
resonemang om att det är staten som utser ledamöterna i ägarstiftelsens styrelse 
och som sedan utser ledamöter i programföretagens styrelser. Bolaget skall därför 
ses som en upphandlande enhet enligt lagen.

Det intressanta är att när upphandlingen med Teracom genomfördes var det 
företaget det enda som praktiskt kunde utföra Sveriges Televisions beställning av 
utsändning av digitala program. 2T Broadcasting som överklagade, hade då inga 
som helst praktiska möjligheter att mäta sig med Teracom. Men ändå slog reger-
ingsrätten fast domen i kammarrätten. Det hjälpte inte ens att Sveriges Television 



30   I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST

anlitade den ansedde professorn Ulf Bernitz vid Stockholms universitet, för ett tolv 
sidor långt rättsutlåtande. Regeringsrätten fastställde, i slutet av maj månad 2005, 
entydigt Kammarrättens dom att upphandlingen av digitala TV-sändningar måste 
göras om helt och hållet från början. De revisionsmässiga, utredningsmässiga och 
juridiska turerna gör att de tre public service-företagen, inklusive ägarstiftelsen, på 
lika goda som tydliga grunder befinner sig i statens ägo.

I dokument efter dokument försökte ägarstiftelsen och de tre döttrarna försvara 
sina revir i form av överklaganden, remissvar och skrivelser med krav på antingen 
lagändringar eller särskild undantagslagstiftning. Men stiftelsen och de tre bolagen 
har gått på pumpen överallt. Regeringsrätten, Riksrevisionen och sekretesslags-
kommittén går inte att använda som rundningsmärken. Deras utslag, beslut och 
resonemang ligger nu fast en gång för alla och det vet både programföretagen och 
stiftelsen.

Till bilden av den för företagen så obehagliga statsstämpeln hör också att inget av 
programbolagen publicerat en enda rad av information om de nesliga besluten 
beträffande den bolagsmässiga statusen. Avsaknaden av sådan information går i 
själva verket stick i stäv mot de principer som ska styra public service. Den enda 
information från företagen som existerar är en kort passus i Christina Jutterströms 
tal på Sveriges Televisions bolagsstämma i april 2005. Då hade regeringsrättens 
dom ännu inte fallit. 

Så här sade Jutterström: ”Här vill jag göra stämman uppmärksam på att det 
oberoende som redan finns i nuvarande tillstånd och än starkare understryks i 
det föreslagna kommande tillståndet riskerar att inte gå hand i hand med en del 
befintliga och föreslagna nya lagar. Tre exempel: Riksrevisionen, utredningen om ny 
offentlighets- och sekretesslagstiftning samt en kammarrättsdom ser samtliga oss 
som ett statligt ägt företag genom att ledamöterna i den stiftelse ni utgör utses av 
staten. Det senare är ofrånkomligt, men jag skulle önska att statsmakterna på något 
sätt kan stadfästa att de tre public service-företagen trots detta är verkligt oberoende 
av den statliga maktsfären. Detta blir en viktig uppgift för den nya ordföranden i 
SVT att arbeta för.”41

Men Jutterström talade enbart inför sin ägare, det vill säga ledamöterna i ägar-
stiftelsens styrelse, plus en bunt SVT-direktörer. Det intressanta är att bolagets VD 
plötsligt förelade styrelsens nyvalde ordförande, Lars Engkvist uppdraget att se till 
att staten stadfäster företagens oberoende av staten. Den enda framkomliga vägen 
för programföretagen tycks vara vägen om undantagslagstiftning och som också 
antytts i flera inlagor. Men det uttrycket använde inte Jutterström, utan istället 
talade hon om det betydligt mera politiskt korrekta oberoendet från den statliga 
maktsfären.



 I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST   31

Ändå är hon naturligtvis högst medveten om att det krävs undantagslagstift-
ning för att komma runt regeringsrätten och Riksrevisionen. Men krav på sådan 
lagstiftning luktar odemokratiskt unket. Ytterst handlar det om att riksdagen inte 
kan anta en lag som utgör ett undantag för tre enskilda företag. Till sist hamnar 
man då i valet mellan att antingen acceptera sin status som statliga bolag, eller att 
helt enkelt privatisera programföretagen.

SPONSRING OCH SPONSRING

De som i modern tid har försökt sig på att definiera begreppet public service brukar 
använda sig av ett antal nyckelbegrepp som att programföretaget ska verka i full 
frihet, sakligt, opartiskt, utan politisk inblandning, fritt från reklam och med stor 
integritet, utom då medel tilldelas och avtal för verksamheten skrivs.

Reklamfriheten hör alltså till de viktigaste hörnstenarna. Men som alla vet är 
Sveriges Television inte längre fritt från reklam, även om man springer runt frågan 
genom att kalla det för sponsring. Frågan är också reglerad i avtalet med staten, om 
när och hur sponsorskyltar får visas. Varje år är företagets intäkter från sponsringen 
mellan 18 och 49 miljoner, vilket i och för sig är en struntsumma i en budget 
som omfattar bortåt fyra miljarder. De stora årliga skillnaderna i intäkter från 
sponsringen beror på vilka stora internationella idrottsevenemang som genomförs. 
På så sätt blir till exempel ett OS-år en toppnotering, medan ett år med enbart 
Melodifestivalen stannar på det lägre beloppet. Festivalen drar ensamt in omkring 
15 miljoner kronor, plus omkring 12 miljoner i publikintäkter. Samtidigt finns det 
debattörer som hävdar att intäkterna är väsentligt högre och att SVT medvetet 
lämnar oriktiga uppgifter. I den totala svenska potten för sponsorskyltar ligger allt 
som allt mellan 300 och 400 miljoner.

Vid åtskilliga tillfällen har Sveriges Television ganska grovt tummat på de upp-
ställda reglerna kring sponsringen, som bland annat går ut på att i vissa fall måste 
andra medlemsföretag inom den Europeiska Radiounionen vidaresända program-
met. För sportsändningar gäller särskilda regler.

Det är ganska lätt att se hur företaget flyttat fram positionerna genom att lägga 
in sponsorskyltar kring program som Hockeykväll, Fotbollskväll och Richter. När 
sedan Granskningsnämnden fäller programmen och kräver miljonbelopp i vite, 
svarar företaget med att det måste ha rört sig om ett misstag. Som regel överklagar 
man fällningarna och vitena sänks då ofta, även om fällningarna kvarstår.

Sveriges Televisions årliga sponsringskalender listar priser för varje evenemang 
som är möjligt att köpa in sig i. Friidrotts-VM i augusti 2005 var årets dyraste med 
en prislapp på 1.2 miljoner. Billigast under 2005 var Women’s Cup i fotboll för 



32   I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST

40 000 kronor. Läsningen blir lätt egendomlig för den som fortfarande inbillar 
sig att SVT är fritt från reklam och icke kommersiellt. Men verkligheten är rakt 
motsatt, genom att sponsringen genom åren fått en allt större plats i utbudet.

Vidare heter det att sponsringen framför allt är till för att bekosta dyra idrotts-
evenemang, men resonemanget haltar eftersom sponsringen inte räcker till mer än 
10 till 15 procent av de inköpskostnaderna. I slutänden är det naturligtvis så att 
SVTs sponsring förvrider konkurrensen för andra TV-bolag, samtidigt som bilden 
av Sveriges Television som en påstått oberoende aktör på TV-marknaden helt och 
hållet har urholkats.

Skillnaden mellan en sponsorskylt och en reklamspot brukar definieras som att 
skylten bara får visa ett varumärke, medan reklamspoten får visa ett budskap. Men 
denna regel bryter man mot allt oftare. Företaget har under hösten 2005 dessutom 
begärt att i framtiden få friare händer för att anlita vad man kallar för externa 
finansiärer. I förlängningen är det ganska lätt att se en utveckling där en eller flera 
av företagets kanaler helt eller delvis finansieras med reklam.

Den svenska uttagningen till Eurovision Song Contest i regi av Sveriges Television 
sedan 50 år tillbaka är numera inte bara en musikalisk tävling, utan också ett gigan-
tiskt kommersiellt jippo, med reklam, produktplacering och marknadsföring. Under 
2005 var Svenska Spel en av huvudsponsorerna, tillsammans med E.ON, Telia, 
Statoil, Posten och Lindex. Bakom Svenska Spels sponsorskylt döljer sig en tydlig 
produkt i sammanhanget, nämligen möjligheten att spela på artisterna och deras 
låtar. Uppmärksamheten förstärks också av att oddsen på artisterna publiceras 
löpande i skilda medier.

Vid delfinalen i Växjö 2005 hade kommunen köpt arrangemanget för 450 000 
kronor och därmed rätten till välkomstfesten för SVTs personal, skivbolag och 
artister. I paketet ingick också en resa med traditionell hyttsill till Kosta glasbruk. 
För att försöka skapa en sorts rågång mellan tävlingen och kringarrangemangen 
hade EMA Telstars eventföretag engagerats för samtliga delfinaler.

Det hindrade inte att Lindex i den stora Tipshallen i Växjö visade kläder, Statoil 
lockade nya kortkunder och det skandaliserade E.ON skänkte bort autografblock. 
Utanför rutan var lokalerna överfyllda med produktplacering och reklam. Men 
under tävlingen i Växjö lyckades ändå Kosta med sin produktplacering, genom 
att Ulrika Hydman-Valliens glas från just Kosta fanns på plats. Samtidigt körde 
företaget en omfattande butikskampanj för just de glasen.

Även för kvällstidningarna fanns det ett stort kommersiellt värde i tävlingarna. 
Aftonbladet gjorde särskild TV-reklam för sin bevakning och Expressen var en 
av sponsorerna. För de båda tidningarnas upplagor har det kommersiella värdet 
av tävlingarna beräknats till omkring två miljoner per deltävling. I bjärt kontrast, 



 I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST   33

mot det kommersiella jippo som Melodifestivalen har utvecklats till, står Christina 
Jutterströms uttalande 2004 om att arrangemanget ”har blivit en folkrörelse”.42

Men det finns också en annan och betydligt mera ljusskygg sida av program-
sponsringen. Här handlar det om att ett företag eller en organisation betalar för 
produktion av ett program, som i regel produceras av ett produktionsbolag och som 
programföretaget därefter köper sändningsrättigheterna till.

Ingen kan med säkerhet säga hur vanligt det är att ett företag eller en facklig 
organisation på detta sätt kan sälja in sitt budskap och dessutom utan att tittarna 
känner till det. Ett uppmärksammat fall under 2005 rör Nobelstiftelsens medi-
abolag, som betalade Sveriges Television tre miljoner för att få en helt okritisk 
granskning av pristagarna som också ska sändas i SVT. Nobelstiftelsen säljer sedan 
programmen vidare och räknar med en intäkt på 50 miljoner.43

Avtalet är ett ganska tydligt brott mot sändningstillståndet, där det bland annat står 
att företaget skall granska myndigheter, organisationer och företag. Något som i 
fallet med Nobelstiftelsen helt och hållet kullkastas. Avtalet innebär också att SVT 
hjälper stiftelsen att öka sina intäkter genom att de bilder från Nobelfestligheterna 
som tidigare distribuerats fritt via Eurovisionen nu istället kan säljas av stiftelsen.

Uppgörelsen fick direkt politisk bäring på 2005 års prisutdelning, då den ytterst 
kontroversielle brittiske författaren Harold Pinter skulle ta emot litteraturpriset. 
Nu uteblev Pinter på grund av sjukdom och därmed kom Sveriges Television ur 
knipan att behöva ställa kritiska frågor till amerikaätaren Pinter, samtidigt som 
företaget fick betalt av den stiftelse som finns i toppen för nobelpriset.

Ett annat fall gäller programserien Karriär, som producerats för Sveriges Utbild-
ningsradio av produktionsbolaget Jarowskij. De fem fackförbunden ST, HTF, SIF, 
SKTF och Finansförbundet har tillsammans med statliga myndigheten Nutek sat-
sat pengar i produktionen. För statstjänstemannafacket ST handlar det om 330 000 
kronor, hur mycket de övriga sponsorerna satsat är okänt.

Men bara fyra dagar före premiärsändningen, i oktober 2005, av seriens första 
program stoppades det, med hänvisning till att innehållet strider mot sändningstill-
ståndet. Utbildningsradion meddelade då att serien ska klippas om och sändningen 
senareläggs ett halvt år.44 Men problemet är att det inte spelar någon roll hur 
många gånger serien klipps om. Det strider ändå mot sändningstillståndet att låta 
utomstående betala för produktionen. För vem inbillar sig att de fem fackförbunden 
tillsammans med Nutek betalar för att Utbildningsradion ska sända program som 
är kritiska mot deras verksamhet?

Ytterligare ett exempel, som kanske är det allra mest häpnadsväckande, gäller 
ett fall där Volvo lyckades smyga in ett rent reklaminslag i SVTs sändningar. I 
oktober 2004 var Rapport först med att presentera Volvos nya konceptbil. Den 



34   I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST

leende programledaren, Katarina Sandström, talade om en helt ny miljöbil som 
ska locka unga.

Men Dagens Nyheters ledarskribent, Peter Wolodarski, tyckte att inslaget luk-
tade reklam och ägnade sig åt lite enkelt journalistiskt fotarbete.45 Det visade sig 
att Rapports påstådde reporter, Göran Winberg, inte alls jobbar åt Rapport utan 
åt ett produktionsbolag som heter Filmpoint Communication. Bolagets VD, Erik 
Fägerwall, som är en gammal filmfotograf på SVT i Göteborg, berättade för den 
förbluffade Wolodarski att hans företag arbetat åt Volvo i bortåt 25 år, med intäkter 
därifrån på ungefär 900 000 kronor om året.

Men enligt DN-artikeln anser inte Rapport-chefen, Per Yng, att det finns några 
större problem med reportaget. ”Det underställdes ju vanlig granskning, som varje 
inslag som går i Rapport. Det bedömdes som en bra nyhet”, sa Yng till DN. Han 
medgav dock att inslaget var ”pr-mässigt” och att det därför klipptes ned i längd. 
Helt plötsligt var det alltså fritt fram för en reklamfilmare och ett bilföretag att 
producera nyhetsinslag åt landets största nyhetsprogram, Rapport. Både PR-folket 
på Volvo och Erik Fägerwall inser naturligtvis att de gjorde en grov chansning, men 
så var också den påstådde reportern en tidigare medarbetare på Rapport, vilket 
möjligen bidrog till att tilltaget passerade.

Likafullt är det naturligtvis ett mycket grovt brott mot sändningstillståndet och 
det som kanske förvånar allra mest är att det inte har blivit några som helst kända 
efterräkningar för ansvarige utgivaren, Per Yng. På ett annat public service-företag 
än Sveriges Television hade ansvarige utgivaren fått sparken. 

Det finns andra exempel där produktionen av skilda kulturprogram har sponsrats. 
När musikerorganisationen SKAP firade 75-årsjubileum producerades ett pro-
gram i serien K-special. SKAP betalade tillsammans med STIM större delen av 
produktionen och SVT köpte en begränsad visningsrätt för 45 000 kronor. Men 
kammarrätten fällde SVT för brott mot sändningstillståndet och tvingade företaget 
att betala en halv miljon kronor i en sorts böter.46

Under hösten 2005 gick kommunala skattepengar i Kalmar län till en produk-
tion i sex delar, som handlade om värdefulla kulturmiljöer i länet. Ett antal kom-
muner betalade tillsammans med länets kommunförbund 80 procent av den totala 
kostnaden på 428 000 kronor. På så sätt får Kalmar län sex stycken, sju minuter 
långa, filmer i Sveriges Television, med sändning under våren 2006.47 Också detta 
exempel är ett tydligt exempel på brott mot sändningstillståndet, eftersom SVT 
bara går in med 20 procent av produktionskostnaderna. 

Egentligen är den här typen av dold sponsring av programproduktion betydligt 
mer allvarlig, jämfört med sponsorskyltarna. Skyltarnas avsikt är klart och tydligt 
att visa upp en logotype, medan den dolda produktionssponsringen sker i det tysta. 



 I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST   35

Där har tittarna inga som helst möjligheter att avgöra budskapets saklighet, opar-
tiskhet, relevans eller sanningshalt.

Den som så vill kan mycket väl kalla produktionssponsringen för en innovativ 
form av produktplacering. Den vanligaste formen av produktplacering är annars att 
till exempel en filmproduktion väljer bilar av ett visst märke, datorer av ett annat, 
cigaretter av ett tredje. På så sätt slipper produktionen kostnader för inköp eller 
hyra. Ibland får en produktion betalt för att använda ett visst företags varor.

Det finns inte en enda långfilm från senare år som inte delfinansierats via 
produktplacering, vilket i sin tur leder fram till att inte heller på denna punkt är 
Sveriges Television fritt från reklam. Men det vill man helst av allt inte tala om. 
I framtiden kommer produktplaceringen att förfinas på så sätt att till exempel en 
amerikansk såpa eller sitcom får lokalt anpassad produktplacering. På så vis kan en 
amerikansk serie som sänds i Tyskland få Opel eller BMW-bilar. När samma serie 
sänds i Sverige är bilarna utbytta mot SAAB eller Volvo. Samma scen filmas helt 
enkelt flera gånger, men med skilda produktplacerade bilar.

Företaget InBetween Entertainment arbetar enbart med att produktplacera 
svenska varor i amerikanska serier. Företagets Peter Carnello sa om lokal anpass-
ning av produktplaceringen att ”det är som att behålla ramen, men måla om tavlan 
flera gånger.48 Officiellt är produktplacering inte tillåtet inom public service, men 
alla inblandade vet att det förekommer varje dag. När EUs nya tv-direktiv träder i 
kraft kommer det dessutom att bli tillåtet, vilket skulle kunna ge Sveriges Television 
nya intäkter, utan de reklamavbrott som stör så många tittare.

CHRISTINA JUTTERSTRÖM NÄTVERK

Bakgrunden till Christina Jutterströms roll i den absoluta ledningen för Sveriges Tele-
vision går tillbaka till att den legendariske Sam Nilsson skulle gå in pension vid 
slutet av 1999. Nilsson ville till varje pris ha TV4s förre programdirektör och förre 
Aktuellt-chefen, Lars Weiss som ny VD. Men bara två månader innan Weiss vid 
millennieskiftet skulle tillträda hoppade han av, på grund av att han inte fick hela 
styrelsen med sig i en förtroendefråga som handlade om hans tidigare konsultavtal 
med TV4 och turerna kring försäljningen av hans eget bolag.

Turbulensen var enorm och i ett dramatiskt pressmeddelande deklarerade Weiss 
att han hoppade av. Sam Nilsson handplockade då sin chef för Drama, Maria 
Curman, som hade ett förflutet i förlagsbranschen. Men bara sjutton månader 
senare fick hon sparken av styrelsens ordförande, socialdemokraten Allan Larsson. 
Det avgörande var ett avslöjande om att hon ägde aktier i konkurrenten MTG. 
Den händelsen använde Larsson som yxa för att göra sig av med Curman, men det 



36   I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST

fanns en rad andra tvisteämnen mellan henne och styrelsen, som förr eller senare 
ändå sannolikt skulle ha fått henne på fall.

Under hösten 2000 hade Christina Jutterström, på Allan Larssons uppdrag, 
utrett ledningsfunktionen i Sveriges Television. Det uppdraget sågs naturligtvis 
som en indirekt kritik mot Curmans sätt att leda bolaget. När Maria Curman hade 
lämnat SVT, för att återvända till förlagsbranschen, tog det bara en månad innan 
styrelsen i juni 2001 utsåg Christina Jutterström till VD för Sveriges Television. 
Hon hade då en 15 år lång erfarenhet från Sveriges Radio och Sveriges Television. 
Reporter på Dagens Eko, reporter på Rapport från starten 1969 och Eko-chef 
1977. Fyra år senare blev hon biträdande redaktionschef på Dagens Nyheter, för 
att året därpå bli chefredaktör. 

Åren på DN kantades av ständiga konflikter med personalen, som kulminerade 
under utredningen av mordet på Olof Palme, då det avslöjades att Jutterström 
bakom ryggen på sina egna kriminalreportrar hade lyckats placera sin skyddsling, 
reportern Anne-Marie Åsheden, inne i det superhemliga så kallade Palme-rummet. 
Där satt hon tillsammans med regeringens egen utsände rapportör, Klas Bergen-
strand, och förde egna anteckningar som inte var tillgängliga för DNs kriminal-
reportrar.

Än idag är det okänt vem som gav Åsheden tillstånd att sitta med i Palme-rummet. 
Men det går naturligtvis att spekulera i om det var Hans Holmér själv, eller om 
beslutet hade fattats på hög politisk nivå, liksom beslutet om Bergenstrands när-
varo. Avslöjandet ledde till att Jutterströms ställning på Dagens Nyheters redaktion 
för gott var fläckad. Men ägarfamiljen Bonnier uppskattade hennes hårda nypor 
och 1995 utsågs hon till chefredaktör för Expressen, men där blev hon från dag ett 
ytterst illa sedd. Sejouren på den tidningen kulminerade med att hon avskedade 
tidningens världsreporter, Ulf Nilson.

Efter bara 15 månader på Expressen tröttnade familjen Bonnier på alla stri-
der och Jutterström fick gå. Hon blev då gästprofessor vid Journalisthögskolan i 
Göteborg, där hon kultiverade sina kontakter med de kända massmediaforskarna 
Kent Asp och Lennart Weibull. De båda hade då under en följd av år utfört forsk-
ning, både om och åt, Sveriges Television. Utnämningen av Christina Jutterström 
till VD ledde till att Sveriges Television, tillsammans med Allan Larsson, fick ett 
socialdemokratiskt dubbelkommando.49 Larsson hade visserligen ett förflutet som 
reporter på Aktuellt och tidningen Vi, men han hade också varit socialdemokratisk 
finansminister tills han blev utmanövrerad av Göran Persson. 

Jutterström har alltid förnekat att hon är socialdemokrat och hänvisat till att hon 
varit chefredaktör för två liberala tidningar, men på de båda tidningarna hade hon 
inget direkt inflytande över ledarsidornas innehåll. Det sköttes nogsamt av andra, 



 I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST   37

på både DN och Expressen. Det är också väl känt att Jutterström har byggt upp ett 
omfattande och detaljerat nätverk, som består av lojala medarbetare på företaget 
och inom socialdemokratin. Inom Jutterströms vänkrets återfinns personer som 
socialdemokraten Anna Hedborg, tidigare generaldirektör på Riksförsäkringsver-
ket och numera ordförande i statliga Kulturrådet. Där finns försvarsminister Leni 
Björklund, som i sin tur är vän till Björn Rosengren, inte minst från den tid då de 
båda satt i gamla Riksradions styrelse.50

Andra vänner är ledarskribenten på Aftonbladet, Lena Askling, som har ett 
förflutet på Ekot, samt paret Ann Lindgren och Stig Hadenius. Ann Lindgren har 
en bakrund som reporter på Rapport, innan hon gick till Landstingsförbundet och 
senare posten som VD i Pensionsforum, där Kjell-Olof Feldt var ordförande. Idag 
är Lindgren ordförande i Sveriges Pensionärsförbund.

Stig Hadenius, en annan trogen socialdemokrat, som också är docent i historia, 
gjorde karriär via olika statliga medieutredningar innan han blev chefredaktör för 
Västgötademokraten i Borås 1980. Där var han bland annat en svuren fiende till 
Janne Josefssons och Lennart Perssons tidiga reportage i Radio Göteborg och 
Radio Sjuhärad. 1983 blev Hadenius pressråd vid svenska ambassaden i Washing-
ton och senare, efter en period som utredare på utrikesdepartementet, professor i 
journalistik i Stockholm. Från Jutterström går det också en rak linje till paret PO 
Enqvist och Gunilla Thorgren. Fram till ministerskiftet på kulturdepartementet då 
Marita Ulvskog blev partisekreterare var Thorgren hennes statssekreterare. I riks-
dagens korridorer hävdar flera olika källor att Gunilla Thorgren alltid konsulterade 
sin man, författaren PO Enqvist före alla mera betydelsefulla beslut.

Hösten 2003 presenterade Jutterström företagets sparpaket som innebar att bortåt 400 
tjänster skulle försvinna. Det resulterade i ett sällan hört ramaskri, som ledde fram 
till hon ansågs sig behöva acceptans inför beslutet i styrelsen direkt från statsmi-
nistern, utan att först gå till den ansvariga ministern, Marita Ulvskog. Jutterström 
fick också det önskade godkännandet från Göran Persson och i december fattades 
beslutet i SVTs styrelse. Styrelsens ordförande, Allan Larsson, hade då ställt kabi-
nettsfråga kring bantningen. Han hotade att avgå om den inte genomfördes.

Än en gång hade den socialdemokratiska maktens hand pekat rakt in i det obe-
roende företaget. Därmed går det också en tydlig linje mellan Christina Jutterström 
och Göran Persson. En annan linje pekar i riktning mot Göteborgs universitet, där 
Jutterström var gästprofessor 1997-1998 och där hon uppges ha varit doktorand 
sedan 1999. I Göteborg finns tre mycket erkända professorer i skilda massmediala 
discipliner: Kent Asp, Lennart Weibull och Karl-Erik Gustafsson. 

Asp som sedan gammalt är en känd socialdemokrat, brukar på Gransknings-
nämndens uppdrag utföra de årliga undersökningarna om TV-utbudets kvanti-



38   I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST

tativa innehåll. Det är undersökningar som så gott som aldrig föranleder någon 
kritik mot Sveriges Televisions verksamhet. Inom företaget har Jutterström samlat 
en stab av lojala medarbetare omkring sig, där de viktigaste personerna är kans-
lichefen, Lena Lundkvist, som kom från Rapport; chefen för fictionavdelningen, 
Eva Hamilton, som kom från nyhetsavdelningen; informationsdirektören Helga 
Baagoe; ekonomidirektören Fredrik Gren, samt Eva Landahl, som är genrechef för 
Fakta och tidigare Rapportchef. 

En annan bundsförvant är Brysselkorrespondenten, Erika Bjerström, som var 
biträdande redaktionschef på DN innan hon rekryterades till Aktuellt 1996. Det 
var året efter att Jutterström slutat på Dagens Nyheter. Eva Landahl var för övrigt 
den som tvingade Rapports utrikeskommentator och sedan länge självutnämnde 
USA-ätare, Bo-Inge Andersson, att resa på studiebesök till USA. Ett land, vars 
politik han då länge hade kommenterat och kritiserat, men aldrig besökt. Han kom 
till Rapport från LO-tidningen.

Siffermannen, Fredrik Gren, är en person som är ytterst illa sedd inom de båda 
systerbolagen, Sveriges Radio och Utbildningsradion. Inte minst på grund av hans 
försök att lägga ned företagsgemensamma angelägenheter som pressarkiv och bib-
liotek. Eva Hamilton är en annan kontroversiell person, framför allt på grund av 
hennes inledande försvar av Erik Fichtelius, då det avslöjades att han samlade på 
hemliga intervjuer med Göran Persson. Hamilton blev senare utsedd till chef för 
fictionavdelningen, något som kritiska röster kallade för ett trappsteg på vägen 
till posten som VD. Möjligen är den iakttagelsen korrekt, därför att då skulle Jut-
terström efterträdas av en lojal medarbetare, samtidigt som hon själv kan ta över 
posten som styrelseordförande. Jutterström har också en gång kallat posten som 
chef för fiction för en sorts mini-VD.

Det finns även två tydligt partimärkta personer på högt uppsatta positioner inom 
Jutterströms chefsgrupp. Jan Axelsson, som är chef för nyheter och samhälle och 
tidigare var chef för Rapport, har en tydlig socialdemokratisk mediakarriär bakom 
sig. Han började 1968 på Folkbladet-Östgöten, därifrån gick han vidare till Väst-
göta-Demokraten i Borås. Nästa anhalt blev LO-tidningen och därefter flyttade 
han till A-pressens Stockholmsredaktion, där han ganska snart också blev chef.

1988 blev Axelsson inrikeschef på Rapport och året därpå samtidigt biträdande redak-
tionschef, för att 1992 bli redaktionschef. Den gången konkurrerade doldisen av 
någon anledning ut personer som Olle Stenholm, Jan Scherman och Claes Elfsberg, 
utan att egentligen ha anmält något större intresse för tjänsten. Hur det egentligen 
gick till när den bleke och osynlige Axelsson gick förbi de tre toppkandidaterna 
är fortfarande höljt i dunkel. Men redan när han kom till Rapport talades det i 
korridorerna om en ”sossekvotering”. 



 I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST   39

Ozan Sunar, som är genrechef för den stora och viktiga avdelningen för kultur 
har också ett förflutet inom socialdemokratin. Han var nämligen politiskt sak-
kunnig hos statsrådet Leif Blomberg. I företagets styrelse sitter hösten 2005 tre 
kända socialdemokrater, som alla är ytterst lojala med företagets ledning. Supple-
anten, Ingegerd Sahlström, var tidigare statssekreterare och ingår numera i Marita 
Ulvskogs feministiska nätverk, Feministas och är en av tre personer som har suttit 
längst i styrelsen. På SVTs hemsida döljer hon sig bakom titeln projektledare, men 
i hemstaden Halmstad har hon hela 19 kommunala uppdrag för socialdemokra-
terna. 

Brittmo Bernhardsson, kallar sig också projektledare på hemsidan. Hon är gift 
med förre AMS-chefen och nuvarande landshövdingen i Göteborg, Göte Bern-
hardsson. Hemma i Göteborg är hon anställd vid Business Region Göteborg, som 
är ett kommunalt bolag med stadens starke man, socialdemokraten och kommu-
nalrådet Göran Johansson som ordförande. Med Marita Ulvskog som partisekre-
terare i partiets allra översta topp, går det nu att dra en socialdemokratins triangel 
av politiskt inflytande över public service mellan Rosenbad, partihögkvarteret på 
Sveavägen och TV-husen på Oxenstiernsgatan.51

GÖRAN PERSSONS FULFINGER

Vid SVTs bolagsstämma i april 2005 valdes helt överraskande Lars Engqvist till ordfö-
rande efter Allan Larsson som tidigare meddelat att han ville avgå. Beskedet slog 
närmast ned som en bomb i det svenska medialandskapet och därmed genomfördes 
ett politiskt vaktombyte i det socialdemokratiska dubbelkommandot vid företaget. 
Engqvist gjorde en mycket gedigen socialdemokratisk karriär som förde honom 
från SSU-toppen till Östra Småland i Kalmar, tidningen Arbetet i Malmö och till 
ordförandeposten i kommunstyrelsen i Malmö. Så småningom blev han chef för 
Filminstitutet, ordförande i Statens Kulturråd, integrationsminister, socialminister 
och vice statsminister, innan han landade på landshövdingeposten i Jönköping.

Det är mycket väl känt att Engqvist länge varit en av statsministerns mest för-
trogna, och inom regeringen var kulturminister Marita Ulvskog och näringsminis-
ter Björn Rosengren hans kanske vanligaste samtalspartners. Från Engqvist löper 
det också raka linjer till paret Gunilla Thorgren och PO Enqvist. De båda har också 
haft en lång vänskap och ett samarbete med författaren Anders Ehnmark. De tre 
sistnämnda kallades ibland för Trojkan. Ehnmark är i sin tur gift med journalisten 
Annika Hagström.

Med Ulvskog på partikansliet, Göran Persson i Rosenbad och dubbelkomman-
dot på Sveriges Television, har det nu skapats en sorts mediepolitiskt triumvirat 



40   I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST

som styr över det påstått oberoende och fristående public service. Partiet och staten 
styr över det som Christina Jutterström så gärna vill kalla för fri television.

När Engqvist hade utnämnts till ordförandeposten fick han frågan varför han 
hade fått uppdraget, men svaret blev att han inte visste. Istället sade Engqvist att 
han såg sitt uppdrag bland annat som att värna företagets oberoende mot politiska 
påtryckningar.52 Vid utnämningen hade Engqvist arbetat som politiker och politisk 
påtryckare ända sedan den dag 1966 då han började arbeta på SSU-tidningen 
Frihet. Och i motsats till vad han påstått har han inte alls lämnat alla politiska upp-
drag, eftersom han fortsätter som ordförande i den statliga grundlagsutredningen. 
Dessutom för han fortfarande förtroliga samtal och umgås med Göran Persson.

I den mycket påkostade reklamkampanjen i egna kanaler under 2005 kämpade 
Sveriges Television för att tvätta av sig den statliga stämpeln, där till exempel Ita-
liens Silvio Berlusconi påstods kontrollera 90 procent av den italienska TV-mark-
naden. Samtidigt hävdade SVT i årsredovisningen för 2004 att 87 av de 100 mest 
sedda programmen i svensk TV kom från public service. Skillnaden mellan de båda 
påståendena är ytterst hårfin.

För helåret 2005 hade samma andel av de mest sedda programmen ökat till 95 
av 100. Sveriges Televisions dominans på tv-marknaden ökade alltså till en nivå 
som varje reklamköpare bara kan drömma om. 

Utnämningen av Lars Engqvist är ett mycket tydligt och oförblommerat sätt att 
visa att socialdemokraterna ingalunda tänker släppa kontrollen av Sveriges Televi-
sion. Det handlar här om den klassiska socialdemokratiska sammanblandningen, 
där partiets intressen också formuleras som statens intressen. Men det är även ett 
sätt att sträcka upp ett mycket långt och kraftigt fulfinger åt dem som någon gång 
inbillat sig att svensk public service-television är detsamma som fri television.

SOCIALDEMOKRATINS NÄTVERK

Under en lång rad år har socialdemokraterna under Göran Perssons ledning placerat 
mer eller mindre kända socialdemokrater på skilda nyckelpositioner, antingen direkt 
inom public service eller i utredningar, företag och myndigheter som har mer eller 
mindre avgörande inflytande över public service.53 Styrelsen i Sveriges Television 
är då kanske den viktigaste spelplatsen, vid sidan om ägarstiftelsens styrelse. 

Stiftelsens styrelse har idag sex socialdemokrater bland de elva ledamöterna. 
Till de mest kända bland dem hör Karl-Petter Thorwaldsson, som tidigare varit 
ordförande i SSU och utredare av föräldraförsäkringen. 

I Granskningsnämnden för radio och TV återfinns minst tre socialdemokrater. 
Förre generalkonsuln i Mariehamn, Sören Thunell, var länge en tungviktare, som 



 I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST   41

informationschef i partiet, respektive pressekreterare i statsrådsberedningen. Han 
har också ett förflutet som chefredaktör för Hälsinge-Kuriren och pressråd vid 
svenska ambassaden i Oslo. Annika Åhnberg är före detta statsråd och kallar sig 
numera konsult. I nämnden sitter också Ella Niia, som gjort en spikrak karriär inom 
Hotell & Restaurangfacket, där hon idag är förbundsordförande. Vid partikongres-
sen 2005 blev hon också invald i partistyrelsen.

I styrelsen för det statliga bolaget Teracom, som har hand om sändarnätet för 
både radio och television, sitter Claes Ljungh. Han var tidigare statssekreterare 
på finansdepartementet och står mycket nära Göran Persson. Vid paret Persson-
Steens bröllop var Ljungh en av bara sex bröllopsgäster. Kabeloperatören Boxer 
är för övrigt ett delägt dotterbolag till Teracom. I utredningssvängen kring public 
service återfinns bland många andra Ulf Larsson, tidigare statssekreterare och gene-
raldirektör, som ordförande i utredningen kring finansieringsfrågorna. Han tillhör 
dem som kallades för Palmes pojkar.

En annan av Palmes pojkar är förre civilministern, Bengt K Å Johansson, som var 
ordförande i public service-kommittén. I den kommittén fanns också LOs förste 
vice ordförande och avtalssekreterare, Erland Olausson. I digital-TV-kommissio-
nen satt ursprungligen landshövding Lorentz Andersson som ordförande, men 
Göran Persson tröttnade på att arbetet gick för långsamt. Andersson fick sparken 
och ersattes av förre näringsministern, Anders Sundström, som tillsammans med 
centerpartiets tidigare samarbetsman i regeringskansliet, Anders Ljunggren, skulle 
få fart på digitaliseringen. Sundström stannade i kommissionen till våren 2004, då 
han blev VD i Folksam.

Till partitoppen kan också knytas en eminenslinje som bestod av Harry Schein, 
förre statsministern Ingvar Carlsson och förre kulturministern Bengt Göransson. 
Schein var under åtskilliga decennier en inofficiell rådgivare åt socialdemokraterna 
i mediefrågor, inklusive ordförandeskapet i det gamla moderbolaget Sveriges Radio 
1983 till 1989. Han var också den som skapade Svenska Filminstitutet. Schein 
umgicks flitigt med Olof Palme och var också en nära vän till både Ingvar Carls-
son och paret Kjell-Olof Feldt och Birgitta von Otter. Schein påpekade ibland och 
gärna då offentligt att han inte umgås med Göran Persson.54

GÖRAN PERSSONS HOVREPORTER

Strax före jul 2002 avslöjade tidningen Resumé att Aktuellts politiske reporter och 
kommentator, Erik ”Figge” Fichtelius, under flera år hade bedrivit ett hemligt 
intervjuprojekt med statsminister Göran Persson. Fichtelius hade samtidigt under 
två valrörelser lett Sveriges Televisions utfrågningar av partiledarna. När Resumés 
reportrar, Leif Holmkvist och Janne Sundling, avslöjade det hemliga projektet 



42   I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST

hävdade Fichtelius att det bara rörde sig om ett arkivprojekt för att dokumentera 
statsministerns arbete.55

Men samtidigt visade det sig att de högsta cheferna på Sveriges Television hade 
liten eller ingen insyn i projektet. Det flesta kände inte ens till dess existens. Det 
vara bara dåvarande Aktuellt-chefen, Stig Fredrikson, som erkände att han kände 
till intervjuprojektet. Chefen för Nyheter & Fakta, Eva Hamilton, försvarade pro-
jektet med orden ”Som de flesta politiska reportrar samlar Erik material. Parallellt 
med sitt arbete systematiserar och arkiverar han intervjuer och annat material. Han 
har ett forskarintresse, hans pappa är ju professor, och han arbetar långsiktigt. Om 
det resulterar i ett forskningsprojekt, en bok eller ett nyhetsinslag vet jag inte”.

Fichtelius tilltag fick omedelbart rubriker som ”Omdömeslösa hovskriverier” 
och senare, efter avslöjandet, redovisade Sveriges Television ett påstått avtal mellan 
Fichtelius och Persson med tre punkter: 

-Embargo på materialet tills Göran Persson slutat som partiledare. 
-Källskydd med samma oklara slutdatum som embargot. 
-Sekretess kring filmning och avtal. 
I en kommentar står det att avtalet upprättades i mars 1996, att det visats upp 

för statsministern, men aldrig överlämnats.56 Senare hävdade Fichtelius att det bara 
rörde sig om ett muntligt avtal och att pappret med de tre punkterna bara var hans 
egna anteckningar. Plötsligt påstod han också att alla formellt viktiga chefer var 
informerade, vilket i så fall var ett brott mot det utlovade källskyddet. Alla utpekade 
chefer förnekade att de hade informerats om något avtal.

Tämligen omgående efter avslöjandet och den omfattande turbulens i media 
som följde beslöt Christina Jutterström att ge Fichtelius sparken som politisk 
kommentator och reporter på Aktuellt. Han flyttades till riksdagssändningarna i 
SVT24. Men då var skadan redan skedd. Under en lång rad år hade en av de mest 
framträdande reportrarna på Sveriges Television suttit på dubbla stolar, dels som 
kommentator och dels som hemlig intervjuare. Helt plötsligt hade den socialde-
mokratiska makten krupit ända in på Aktuellts redaktion. Dessutom ljög Fichtelius 
inledningsvis om sin inblandning då han helt öppet förnekade att det var han som 
regelbundet intervjuade Göran Persson.

Än idag är det helt okänt för utomstående vad banden innehåller. Om det till 
exempel finns nyheter som borde ha publicerats omgående, men som förhindrats 
av det påstådda embargot. Det står dock klart att intervjuerna fortfarande pågår 
med ojämna intervaller, vilket betyder att en SVT-medarbetare under drygt tio år 
har genomfört hemliga intervjuer med statsministern.

I april 2003 kallades Göran Persson till konstitutionsutskottet för att vittna om 
hela affären som nu fått namnet Figgegate, men i sak kom ingenting nytt fram. Ett 
år senare, 2004, var det återigen dags för statsministern att vittna inför konstitu-



 I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST   43

tionsutskottet. Den här gången handlade det om att han på valnatten 2002 skulle 
ha hotat TV4s VD, Jan Scherman, med åtgärder eftersom han ansåg att TV4 i sin 
valbevakning hade en agenda för borgerlig valseger. 

Scherman hade då avslöjat hela förloppet i en debattartikel i Expressen.57 Han 
refererade även en händelse på SVTs valvaka under samma kväll, då Persson ska ha 
omfamnat VD Christina Jutterström och gratulerat till en strålande valbevakning. 
Senare hävdade Jutterström att det var statsrådet Pär Nuder som hade gratulerat. 
Vid samma tillfälle ska statsministern också ha sagt att nu måste vi ta itu med 
TV4.

Persson förnekade hela förloppet under förhöret i KU som sändes i SVT24. Den sänd-
ningen producerades av ingen mindre än Erik Fichtelius. I Rapport samma kväll 
fick Persson, egendomligt nog, kommentera hela utfrågningen som sådan. Han 
tyckte att det varit en ganska seg historia.58

I februari 2006 publicerade Resumé nya och ganska sensationella uppgifter om 
Erik Fichtelius kontakter med Göran Persson.59 Det visade sig att det inte enbart 
handlade om en framtida dokumentär om Perssons politiska gärning. Fichtelius 
granskning hade nu övergått i vänskap och att Fichtelius tillsammans med sin 
fru, Ulrika Beck-Friis som är reporter på Svenska Dagbladet, privat hade gästat 
makarna Persson på Harpsund.

Med vid middagsbordet den 19 november 2005 fanns också MTGs medieråd-
givare, förre näringsministern Björn Rosengren med hustrun Helena Segnestam. 
Där fanns också konstnären Leif Zetterling med fru, Lena Söderblom som är 
skådespelerska. Vidare fanns där Axess Televisions chef, Kurt Almkvist med hus-
trun och arvtagerskan i Nordstiernankoncernen, Viveca Ax:son Johnson. Resumé 
spekulerade i att festsällskapet på Harpsund lika gärna kunde hålla möte om fram-
tiden för fri-tv i det digitala marknätet, eftersom både MTG och Axess tillhörde 
dem som hade ansökt om att tilldelas en kanalplats.

Exakt en vecka efter Resumés avslöjande beslöt också regeringen att ge både 
MTG och Axess sina efterlängtade koncessioner i det nya marknätet. Erik Fich-
telius SVT24 sänder redan i fri-tv-nätet.60 Tidningens avslöjande ledde till att 
Fichtelius, samma dag som Resumés nya uppgifter publicerades, avstängdes som 
projektledare för SVT24 av vd Christina Jutterström. Enligt företagets informa-
tionschef Helga Baagoe var det olämpligt att Fichtelius deltog i middagen och att 
han fram till och med årets riksdagsval ska arbeta med att redigera sina intervjuer 
med Göran Persson, som nu har pågått i lite drygt tio år. Ingenting har dock sagts 
om vad Fichtelius ska syssla med efter riksdagsvalet i september 2006.

Samma dag som regeringen fattade beslut om koncessionerna i det digitala 
marknätet fortsatte Resumé sina avslöjanden om middagen på Harpsund. Nu 



44   I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST

hävdade tidningen att tv-marknaden verkligen hade delats upp vid middagsbor-
det. Detta förnekades dock av kulturminister Leif Pagrotsky, då han presenterade 
vilka som fått de åtråvärda koncessionerna.61 Ur Resumés avslöjanden växer ett 
scenario fram, där statsministern agerar helt självsvåldigt och långt över huvudena 
på tjänstemännen i kulturdepartementet, inklusive det egna statsrådet Pagrotsky. 
Statsministern delar ut förläningar till medieföretag där hans vänner och mid-
dagsgäster sitter på de allra högsta positionerna. Det är förmåner som på sikt kan 
vara värda åtskilliga miljarder i intäkter.

Björn Rosengren agerade för en MTG-kanal som troligen kommer att få nam-
net TV6. Axess Television har agerat för en kanal tillsammans med socialdemo-
kratiska Aftonbladet. Den kanalen ger dessutom via norska Schibsteds ägande i 
Aftonbladet den norska koncernen ett direkt insteg på den svenska tv-marknaden, 
vid sidan av minoritetsposten i TV4. Fichtelius och Sveriges Television har agerat 
kraftfullt för att företaget ska få vara ensamma om en kanaltyp som SVT24.

Samtliga aktörer som fanns runt statsministerns middagsbord på Harpsund har 
också det gemensamma intresset att hålla TV4 utanför. Det företaget hade ansökt 
om den så kallade Sverigekanalen tillsammans med en lång rad folkrörelser, vilket 
i sin tur skulle ge TV4 full täckning för vd Jan Schermans påstående om att TV4 
är kommersiell public service. Sverigekanalen är dock ingen ny idé, den har funnits 
med under de senaste fem åren. Men när SVT24 startade med Erik Fichtelius som 
främsta dragplåster 2003, lades planerna på en Sverigekanal på is. Men när SVT24 
började användas för andra ändamål, som sport, såpor och sit coms, återupptog 
folkrörelserna och TV4 sina samtal.

Men de planerna läckte ut och i det läget kontaktade Christina Jutterström 
LOs medieansvarige, Göran Larsson, som fick en rejäl utskällning av tv-chefen. 
Hon ville sätta press på LO att gå åt annat håll, som en person med insyn i arbetet 
uttryckte saken för Resumé.62 När regeringen stängde dörren för Sverigekanalen sa 
ordföranden i en av de 40 organisationer som var inblandade att ”Björn Rosengrens 
agerande är helt korrupt. Han är en spelare på så många arenor”. På kulturdeparte-
mentet finns det en ganska väl känd irritation över att Rosengren går omkring lite 
som han själv vill i regeringskansliet. Men ingen vågar protestera öppet, eftersom 
Rosengren har Göran Perssons beskydd. Statsministern har till exempel vigt paret 
Rosengren-Segnestam. Och när Göran Persson gifte sig med Anitra Steen var 
Rosengren en av ytterst få bröllopsgäster.

Regeringsbeslutet om det digitala marknätet innebär förvisso att antalet kanaler 
breddas, men det är ingalunda några nya aktörer som släpps in på banan. Personerna 
i Nordstiernan, som nu agerar via Axess Television, har till exempel under många år 
arbetat tillsammans med MTG kring programproduktion för TV8. Björn Rosen-
grens agerande betyder också att MTG nu får en helt egen fri-tv-kanal. Därmed 



 I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST   45

kan de fånga upp de tittare som inte väljer Teracoms Boxer-paket. Kanalen kan 
användas som en sorts inkastare till MTGs Viasat och företagets övriga kanaler.

I sammanhanget kan det vara värt mer än en notering att Göran Persson, Björn 
Rosengren och Sveriges Televisions styrelseordförande, Lars Engqvist, tillsam-
mans utgör ett sorts informellt triumvirat. Alla tre är nära vänner och de sitter 
på mycket betydande maktpositioner, formellt eller informellt. Tre dagar efter 
Resumés avslöjande kallade Dagens Nyheter i en söndagsledare Björn Rosengren 
för en ”glad gamäng i maktens korridorer”.63 Tidningen pekade på att Rosengren 
knappast har reflekterat över sin uppenbara intressekonflikt och hävdade vidare att 
Rosengren inte bryr sig om att ta strid med dem som talar om korruption, därför 
att han anser sig stå över den debatten. Men Rosengren är ingalunda bara en glad 
gamäng, som rör sig tämligen fritt i regeringskansliet. Han är betydligt mer än en 
sådan. Nämligen en stenhård lobbyist, anställd av MTG för att driva koncernens 
intressen via sitt mycket breda kontaktnät.

Sett i ett större sammanhang blir då Erik Fichtelius avslöjade dokumentär-
projekt en något mindre detalj i sammanhanget. Om Fichtelius är Göran Pers-
sons hovreporter, så är Rosengren och Engqvist statsministerns lika privata som 
informella och ej utnämnda riksråd i mediefrågor. Fichtelius hemliga intervjuer 
och samtal tillsammans med statsministern är inte längre lika intressanta, sedan 
de avslöjades. Orsaken är att när materialet en dag i framtiden publiceras, kommer 
det att dömas, alternativt bedömas, efter de eventuella hemligheter som Fichtelius 
då under många år har dolt för sina verkliga uppdragsgivare, tittarna, som betalar 
sina apparatskatter. Om materialet visar sig sakna tidigare opublicerade nyheter, 
vilket Sveriges Television envist står fast vid,64 så faller den delen av affären ned 
till en nivå där Fichtelius agerat krönikör över Göran Perssons gärning, även om 
materialet har samlats in i det fördolda.

Då är det betydligt mera allvarligt att Rosengren, som representerar MTG, och 
Engqvist, som påstår sig representera det från staten fria Sveriges Television, med 
sådan finess kan fortsätta att röra sig i Göran Perssons hemliga salonger.

POLITISKT MYGEL PÅ SVERIGES RADIO

Som en följd av terrorattackerna mot New York och Washington den 11 september 
2001 gick USA in i Afghanistan. Avsikten var att störta talibanregimen i Kabul, 
tillintetgöra Al Qaida och den organisationens träningsläger i landet. Världen över 
drogs en mediebevakning igång som saknar motstycke i modern tid. Attacken mot 
World Trade Center i New York och Pentagon i Washington uppmärksammades 
inte bara i Sveriges radios nyhetsprogram utan också i snart sagt alla program. De 



46   I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST

flesta kanaler i både radio och TV lade om sina sändningar och sände direkt dygnet 
runt. När den militära alliansen marscherade in i Afghanistan kom en ny våg av 
bevakning i medierna.

Överlag ansågs Sveriges Radio ha kommit igång snabbast med sina direkt-
sändningar kring händelserna och inmarschen i Afghanistan följdes från flera av 
grannländerna med åtskilliga utsända medarbetare. Men i styrelsen för Sveriges 
Radio började flera ledamöter reagera mot bevakningen av terroristattackerna i 
USA. De menade att rapporteringen tenderade att ge samma legitimitet åt Al 
Qaidas attacker, som det amerikanska samhällets demokratiska rätt att försvara 
sig mot terrorn. 

Kravet på opartiskhet förledde reportrarna och flera av de kommenterande insla-
gen att bortse från det andra benet i public service-uppdraget, som är inskrivet i 
såväl Radiolagen som Sverige Radios avtal med staten, nämligen att Sveriges radio 
skall stödja och verka för demokrati i sin rapportering.65 Det antidemokratiska Al 
Qaidas terrorattacker mot det demokratiska samhället beskrevs i vissa inslag som 
förståeliga och näst intill möjliga att ursäkta. 

Frågan togs upp i styrelsen redan den 2 oktober 2001 av ledamoten Lars 
Christiansson, som fick stöd från förre socialdemokratiske kulturministern Bengt 
Göransson. Han var då styrelsens vice ordförande. Christiansson hade ett för-
flutet som presschef hos dåvarande statsminister Carl Bildt. Han hade också ett 
långt förflutet som säkerhetspolitisk reporter och korrespondent i Washington 
för Svenska Dagbladet. Göransson, Christiansson och senare också ordföranden, 
Marika Ehrencrona, ville genomföra en kvalitativ undersökning av radions bevak-
ning av terrorattackerna. Undersökningen skulle ta fasta på kraven på saklighet, 
opartiskhet, allsidighet, samt kravet på att programföretaget ska hävda de demo-
kratiska värdena.

Styrelseledamoten Tomas Rudin från LO ansåg att radion hade all heder av 
bevakningen och att det inte behövdes någon undersökning enligt de angivna 
kriterierna. Samtidigt hävdade radiochefen, Lisa Söderberg, för sin del att det var 
VD, som ensam ansvarade för verksamheten. Någon ville att man skulle göra en 
jämförande kvalitativ studie av brittiska BBCs sändningar i radio, medan Tomas 
Rudin ansåg att det skulle vara mera relevant att jämföra med det norska public 
service-företaget NRKs sändningar.

I december 2001 hade man uppdragit åt professor Kent Asp i Göteborg att genomföra 
en undersökning av radions utbud. Men vad de tre förslagsställarna i styrelsen då 
inte visste var att uppdraget till professor Asp hade förändrats på så sätt att kravet 
om att hävda de demokratiska värdena hade fallit bort. Genom dåvarande program-
direktören, Tom Lundgrens försorg, hade uppdraget tunnats ut till en sedvanlig 



 I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST   47

kvantitativ undersökning, som inte på något sätt skulle kunna visa om Sveriges 
Radio i sina program hade hävdat de demokratiska värdena i förhållande till både 
terrorattackerna. En kvantitativ mätning visar i stort sett bara i vilken omfattning 
skilda uppfattningar i en viss fråga har redovisats, men visar inte på tendenser eller 
djupare slagsidor i rapporter och reportage.

I juni 2002, mer än ett halvår senare, konstaterade Lars Christiansson att under-
sökningen som nu hade levererats inte överensstämde med det ursprungliga upp-
draget. Tom Lundgren hävdade motsatsen och hänvisade bland annat till att Kent 
Asps undersökningsledare hade påstått att kravet på att hävda de demokratiska 
värdena inte hade gått att definiera.

Christiansson, som nu var ytterst upprörd över hanteringen, krävde att under-
sökningen antingen skulle göras om eller att rapporten som genomförts skulle 
bordläggas. Han krävde också en protokollsanteckning om detta. Händelsen visar 
tydligt hur företagets ledning tillsammans med en socialdemokratisk ledamot stop-
pade en undersökning om hur Sveriges Radio, vid en politiskt ytterst kritisk tid, 
hade skött sitt avtalsbundna krav på att hävda de demokratiska värdena.

Det är ingen hemlighet att resonemangen i styrelsen och kravet på undersökning 
handlade om enskilda medarbetares rapporter kring terrorattackerna och i sin för-
längning också det följande kriget i Afghanistan. Vid denna tid var Cecilia Uddén 
Sveriges Radios korrespondent i Washington och det var ganska tydligt att hon 
i sin rapportering visade upp en mycket bestämd profil som kritiker av president 
George W Bush och kriget i Afghanistan.66

Hösten 2004 blev också Cecilia Uddén avstängd från att rapportera om den då 
pågående presidentvalskampanjen i USA. Hon var då programledare i lördagspro-
grammet Konflikt. Det skedde efter att hon i en radiodebatt med Timbros Johan 
Norberg hade hävdat följande: ”Och jag tycker heller inte att svenska medier har 
något som helst krav på sig på opartiskhet när det gäller valet i USA. Vi har ju ingen 
anledning att vara opartiska och redovisa båda ståndpunkter på samma sätt som vi 
skulle göra i ett svenskt val”.67

Hon påstod också att demokraternas John Kerry skulle bli en bättre president. 
Om någon av radions politiska reportrar på motsvarande sätt hade hävdat att ”Rein-
feldt skulle vara en bättre statsminister än Persson”, hade den personen avskedats, 
eller i vart fall omplacerats. Frågan togs upp i ägarstiftelsens styrelse, där moderaten 
Gunnar Hökmark bland annat krävde att radions medarbetare skulle utbildas i de 
gällande reglerna. Men kravet avvisades i ägarstiftelsens styrelse. Gransknings-
nämnden fällde dock senare hennes uttalande.

Uddéns uttalande blev till och med en fråga i riksdagen, med krav på utredning, 
men också det kravet avvisades. Det förvanskade utredningsuppdraget från styrelsen 
ledde till ett utredningsresultat som Sveriges Radio än idag inte har publicerat.



48   I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST

På nyåret 2003 aviserade radiochefen Lisa Söderberg att hon ville lämna företa-
get.68 Efter ett omfattande rekryteringsarbete där styrelsen uppnått enighet kring 
en kravspecifikation för den nye verkställande direktören, återstod efter ett intensivt 
arbete tre personer att välja mellan. Det var Joachim Berner, som bland annat hade 
varit chefredaktör på Expressen, TTs avgående vd, Ebba Lindsö och Norstedts 
förlagschef, Svante Weyler. Ebba Lindsö drog emellertid tillbaka sin kandidatur 
och kvar fanns då Berner och Weyler. 

Det var uppenbart för styrelsen att Joachim Berner stod sig bäst i förhållande till 
den fastlagda kravspecifikationen. Och den hade en enig styrelse ställt sig bakom. 
Motvilligt gav de socialdemokratiska ledamöterna i styrelsen Berner sitt stöd, men 
gjorde samtidigt ingen hemlighet av att de ville ha Weyler, som innan förlagsjobbet 
hade haft en lång karriär på Sveriges Radios kulturredaktion och som korrespon-
dent i Berlin. 

Men efter att de fackliga organisationerna, som i styrelsen stött beslutet om 
Berner som vd, men vid stormöten hade förordat Weyler, utnyttjade nu socialde-
mokraten Tomas Rudin lika envisa som obevisade rykten om Berner för att stoppa 
honom. Styrelsen hade noggrant kontrollerat ryktena om Berner långt tidigare 
och funnit dem osanna. Men det spelade ingen roll för Rudin. Han använde sig av 
de fackliga representanterna, som plötsligt förordade Svante Weyler, för att stoppa 
Berner och på ett stormigt styrelsemöte begärde han ajournering, för att som han 
uttryckte det ”konsultera sina huvudmän”. 

I praktiken handlade det om att tala med sina politiska kontakter på kulturde-
partementet och sina socialdemokratiska vänner i ägarstiftelsens styrelse. Rudin 
kom tillbaka efter ajourneringen och sade öppet att han aldrig skulle kunna gå 
emot facket vid en tillsättning av ny radiochef och att han hade stöd för detta hos 
den förre socialdemokratiske riksdagsmannen och ledamoten i ägarstiftelsen, Åke 
Gustafsson, som han uppgav sig ha talat med.

Socialdemokraten Rudin och den av regeringen utsedda styrelsesuppleanten, 
dramatikern Margareta Garpe, agerade öppet för Svante Weyler som hade en klar 
vänsterprofil. I sammanhanget är det värt mer än en notering att Margareta Garpe 
är nära vän med Gunilla Thorgren som då var statssekreterare i kulturdepartemen-
tet under Marita Ulvskog.

Bråket slutade med att Berner inte fick tillträda VD-posten, men eftersom kon-
traktet redan var undertecknat efter styrelsens tidigare så eniga beslut om att utse 
Berner, fick han ändå det i kontraktet överenskomna avgångsvederlaget på två 
årslöner. Då försökte de socialdemokratiska ledamöterna i styrelsen, med Tomas 
Rudin i spetsen och med de fackliga representanternas stöd, tvinga bort ordföran-
den Marika Ehrenkrona som på styrelsens uppdrag hade skrivit under kontraktet 
med Berner. Ehrenkrona hade ett politiskt moderat förflutet. 



 I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST   49

Rudin försökte tvinga fram en förtroendeomröstning riktad mot Ehrenkrona. 
Men till sist gav ägarstiftelsen hela styrelsen sparken. Det socialdemokratiska försö-
ket att tillsätta vd-posten med en person som hade en tydlig vänsterprofil och som 
så länge levt och arbetat i den av socialdemokraterna skapade public service-andan 
hade nu misslyckats.

Kort därefter utsåg regeringen den förre radiochefen Ove Joanson till ordfö-
rande, efter att han hade nominerats av moderaterna. Myglet kring undersökningen 
av rapporteringen kring 11 september 2001 och myglet kring tillsättningen av 
Joachim Berner visar på mer än ett sätt svårigheterna, för att inte säga det omöjliga 
i att driva public service i full frihet, opartiskt, sakligt och utan inblandning från 
staten eller det statsbärande förvaltarpartiet socialdemokraterna.

SLUTSATSER

Svensk public service har aldrig stått fri från inblandning från myndigheter, regeringen 
och riksdagen. I själva verket har public service alltid varit en tummelplats för poli-
tiker och deras intressen. Därav följer att det framför allt är socialdemokratin som 
genom sitt långa regeringsinnehav haft störst inflytande och även störst intresse 
av att styra public service, eftersom det inom socialdemokratin finns en inofficiell 
hållning som går ut på att public service är en del av den svenska modellen.

Christina Jutterströms personliga nätverk visar också tydligt på korskopplingar 
med det socialdemokratiska nätverk som har ett avgörande inflytande över samtliga 
nämnder, företag och styrelser som på skilda sätt reglerar verksamheten inom public 
service. Den offentliga sanningen hävdar att public service är oberoende och verkar 
i frihet, men i ljuset av de strukturella bindningarna är det ingenting annat än en 
ren lögn. En myt som har upprätthållits under decennier och som public service-
företagens ledningar med jämna mellanrum påstår är sanningen.

Det senaste exemplet gäller kulturminister Leif Pagrotskys beslut att Sveriges 
Radio inte får stänga det analoga sändarnätet för att gå över till digitala sändningar, 
dab. Redan under Lisa Söderbergs tid som radiochef hade företaget målat in sig i 
ett hörn, där dab ansågs vara den enda lösningen på problemet med FM-bandets 
begränsade utrymme. Söderbergs efterträdare, Peter Örn, målade ännu mera kraft-
fullt in sig i dab-hörnet, tillsammans med sin ordförande, Ove Joanson.

Sveriges Radios ledning brydde sig aldrig om att dab-mottagarna är extremt 
dyra, samtidigt som det hela tiden tillkommer nya och billigare plattformar för 
radiodistribution och mottagning, som Internet, mobiltelefoner och satellitsänd-
ningar. Dab-fiaskot har kostat Sveriges Radio 400 miljoner, plus de kunskapsmäs-
siga investeringar som nu läggs, om inte på soptippen, så i vart fall i malpåse. Om 



50   I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST

Lisa Söderberg fortfarande hade varit radiochef, hade hon omöjligen kunnat sitta 
kvar. Och hade Sveriges Radio varit ett privat företag hade både Örn och Joanson 
tvingats bort, möjligen också dåvarande programdirektören Kerstin Brunnberg, 
som idag är senior advisor åt Peter Örn.

I själva verket är Brunnberg en journalistisk överrock åt Örn, som aldrig tidigare 
arbetat i ett medieföretag. Som gammal ordförande i folkpartiets ungdomsförbund 
och senare partisekreterare under Bengt Westerberg besitter han naturligtvis en 
omfattande politisk fingerfärdighet, men hans publicistiska erfarenhet är lika med 
noll. Och det är just där Brunnberg nu fått träda in som en sorts faktotum.

Det är en konstruktion som inte funnits sedan den gamle arbetsmarknadsre-
portern Torsten Byggdal på 1980-talet fick träda in som överrock åt en okunnig vd 
Britt-Marie Bystedt, även om hon hade suttit i det gamla moderbolagets styrelse 
under tio år. Efter bara sex år som vd, fick Bystedt sparken 1984 och efterträddes 
av Ove Joanson. Peter Örns enögdhet, alternativt hans oförmåga att satsa på de 
mest moderna plattformarna för distributionen, plus konstruktionen med en publi-
cistisk överrock, kan möjligen leda fram till att han inte blir en särskilt långlivad 
radiochef.

Företaget bollade i början av 2006 med olika skisser för hur man ska kunna skapa 
ökat utrymme för nya kanaler på FM-bandet. Ett förslag går ut på att lägga ned P3 
och satsa helt nytt för att nå en yngre publik. Ett annat handlar om att slå ihop P1 
och P2, vilket i praktiken skulle betyda att en stor del av P2s utbud försvinner. En 
sådan tanke innebär helt tydligt att stora delar av public service kärnverksamhet 
skulle försvinna.

P3-tankarna är i själva verket detsamma som att gräva sin egen grav, därför att 
den yngre publiken finns redan fast cementerad hos de betydligt mera nischade 
kanalerna som RIX FM och NRJ och det är något som Sveriges Radio varit 
oförmöget att bryta. När Sveriges Radio ger luft åt tankar om att lägga ned eller 
omstrukturera hela kanaler öppnar man dessutom för gamla politiska idéer om att 
sälja ut och privatisera en eller flera kanaler. Det är tankar som länge varit tabu, men 
som plötsligt kan få ny aktualitet på grund av företagets eget agerande.

Det skulle till exempel vara fullt möjligt att sälja ut de 25 lokala stationer som 
sänder i P4. Möjligen är det dock, än så länge, politiskt omöjligt. Men en framtida 
borgerlig regering skulle inte ha samma historiska belastning för att behålla de 
socialdemokratiskt skapade lokala stationerna. De gamla klassiska underhållnings-
program som nu sänds i P4 kan med fördel flyttas tillbaka till P3, där de en gång 
skapades.

Politiskt skulle det säkert vara än mindre bekymmersfritt att rakt av sälja ut och 
privatisera hela P3, som dessutom alltmera liknar eller härmar, de kommersiella 
stationerna i sitt programutbud. Ett medieföretag som på eget grepp ställer sig 



 I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST   51

självt inför så stora förändringar som distributionssättet och hela upplägget med 
kanalindelningen utgör, är ett företag i djup kris. Och därmed utsätter man sig för 
nya krav, från ägaren staten, på nya utredningar angående verksamheten. 

Också Sveriges Television står inför stora förändringar.  Allt talar för att vd Christina 
Jutterström avgår i snar närhet till att ett nytt avtal med staten är undertecknat den 
1 januari 2007. Samma år fyller hon 67 år och samtidigt kan hon då mycket väl 
ta över ordförandeposten i styrelsen efter Lars Engkvist. Att ha en tidigare vice 
statsminister som styrelseordförande i företaget är en undermålig lösning, som 
kritiserats från en rad håll och som en eventuell borgerlig regering knappast kan 
acceptera. Engkvist är dessutom ordförande i den sittande så kallade författnings-
utredningen, vilket är en självklar belastning för honom som ordförande i Sveriges 
Television.

Tidningen Resumé uppgav i början av februari 2006 att Sveriges Televisions 
styrelse redan letar efter en efterträdare och att överst på styrelsens önskelista står 
TV4s vd Jan Scherman.69 Han var aktuell som programdirektör redan då Jutter-
ström tillträdde som vd i juni 2001, men valde att hoppa av därför att det slutliga 
utgivaransvaret och beslutsmakten i publicistiska frågor lades hos verkställande 
direktören. Strax därefter blev Scherman vd i TV4.

Ingen vet dock med säkerhet om Scherman över huvud taget är intresserad av att 
lämna TV4 och om så inte är fallet, ligger vägen öppen för Jutterströms skyddsling, 
Eva Hamilton, som idag är chef för fictionavdelningen. Hamilton var tidigare chef 
för hela nyhetsavdelningen och tidigare korrespondent för Rapport i Bryssel. När 
hon utan erfarenhet av fictionprogram utsågs till chef där, var den interna kritiken 
ganska omfattande. Christina Jutterström har själv sagt att posten som chef för den 
viktiga fictionavdelningen är en sorts mini-vd.

Under våren 2006 ska regeringen presentera sin public service-proposition och 
sedan årsskiftet 2005/2206 cirkulerar olika uppgifter om att regeringen kan komma 
att föreslå att de tre public service-företagen slås ihop till ett enda sammanhållet 
bolag. I vart fall är regeringen fullt beredd att utreda saken. Vinsterna av en samord-
ning växer naturligtvis med den tekniska utvecklingen. Tankar på sammanslagning 
brukar som regel dyka upp inför nya avtalsperioder. För sex år sedan ville dåvarande 
vd i Sveriges Television, Maria Curman, slå ihop bolagen. Förslaget vann ett visst 
gillande i riksdagens kulturutskott, men Sveriges Radio stretade emot och idén 
föll bort.

Senare har Christina Jutterström internt sagt att hon gärna ser ett samgående. 
Tv-företaget skulle då bli största del av ett nytt bolag och styra över en betydligt 
större budget. Jutterströms önskemål har också lett till att hon aldrig har kunnat 
dra jämnt med vare sig Peter Örn, eller hans företrädare Lisa Söderberg. Detsamma 



52   I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST

gäller Utbildningsradions vd, Christina Björk, som ser Sveriges Television som ett 
stort hot. Utbildningsradion är i sammanhanget en dvärg, som bara sänder cirka 
1400 timmar per år, fördelat över sammanlagt sju kanaler i radio och tv. Vid ett 
samgående skulle sannolikt Utbildningsradion försvinna helt som självständigt 
bolag.

Enligt branschtidningen Resumés uppgifter diskuteras ett samgående både i företagens 
ledningar och på kulturdepartementet. Man pekar då särskilt på att både Danmarks 
Radio och brittiska BBC alltid varit sammanhållna bolag för både radio och tv.70 
Omvänt kan man påstå att de båda bolagen sluppit undan politisk klåfingrighet, 
för att genom ständiga ombildningar öka det politiska inflytandet i åtskilda public 
service-företag. I en tid när datorkommunikation är på god väg att smälta samman 
med medier av alla slag till en enda plattform, finns det kanske inte längre någon 
anledning att behålla radio och tv i skilda bolag.

Christina Jutterström tillhör förespråkarna och om regeringen i sin proposition 
visar minsta intresse för ett samgående, kommer hennes efterträdare också att vara 
en person som önskar ett sammanhållet bolag. Lägg därtill att Ove Joanson är 
ordförande i Sveriges Radio och har ett förflutet som vice vd och vice koncernchef i 
det gamla moderbolaget mellan åren 1990 och 1993. Under den perioden hade han 
god insyn i hur hundratals miljoner försvann genom meningslös interndebitering 
och mångdubblade kostnader, då det fanns fyra programbolag under moderbolagets 
paraply.

Joanson har visserligen aldrig sagt något offentligt om ett samgående, men också 
han måste fundera över samordningsvinster när mediekonvergensen går allt snab-
bare. Den som i de översta maktskikten har mest att förlora på att lägga samman 
all public service i ett företag är Peter Örn, som med sin ringa medieerfarenhet är 
otänkbar som vd i ett nytt bolag. Det är inte alls otänkbart att nästa tillståndsperiod 
blir jämförelsevis kort, för att man under den perioden röjer väg för ett nytt, sam-
manhållet public service-företag. Och det nya bolagets vd, alternativt styrelseord-
förande, kan mycket väl komma att heta Ove Joanson.

FÖR DEN SOM VILL LÄSA MER

Litteratur utgiven av stiftelsen Etermedierna i Sverige:
Monica Djerf-Pierre, Lennart Weibull: Spegla, granska, tolka. Stockholm 2001.
Göran Elgemyr: Radion i strama tyglar. Stockholm 1996.
Göran Elgemyr: Får jag be om en kommentar? Stockholm 2004.
Lars-Åke Engblom: Radio och TV-folket. Stockholm 1998.



 I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST   53

Stig Hadenius: Kampen om monopolet. Stockholm 1998.
Torsten Thurén: Medier i blåsväder. Stockholm 1997.
Sune Tjernström: En svårstyrd skuta. Stockholm 1999.

Annan litteratur:
Carl-Anders Dymling: Tjugofem år med Sveriges Radio. Falun 1949.
Göran Elgemyr: De nordiska grannländerna i svensk radio 1939-1945. Pressens
Årbog 1978.
Nils-Olof Franzén: Radiominnen. Stockholm 1991.
Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga. Stockholm 1984.
Ingemar Lindblad: Etermediernas värld. Stockholm 1970.
Jan-Otto Modig: Redaktörer och direktörer. Stockholm 1992.
Olof Rydbeck: I maktens närhet. Stockholm 1990.
Bertil Torekull: Lille hövdingen. Borås 1993.
Jörgen Westerståhl: Objektiv nyhetsförmedling. Stockholm 1972.

OM FÖRFATTAREN

Anders Carlgren är journalist och fri skribent baserad i Stockholm. Under närmare 
20 år arbetade han inom Sveriges Radio och Sveriges Television som reporter, 
programledare samt utrikeskorrespondent i New York och Washington. 1986 var 
han en av skaparna av radioprogrammet ”Godmorgon, Världen”. Senare har han 
arbetat med nyheter och samhällsprogram inom TV3 och TV8. Han medverkar 
regelbundet i dagspress och tidskrifter.

FOTNOTER

Hela kampanjen finns på http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.			 
	 jsp?d=28862&lid=Fri_television

Utredning och förslag angående rundradion i Sverige (SOU 1935:10)
Betänkande angående rundradion i Sverige (SOU 1946:1).
I april 2005 utsågs förre vice statsministern Lars Engqvist till 		

	 ordförande i styrelsen för SVT. När Lisa Söderberg utsågs 		
	 till vd för Sveriges Radio 1996, skedde det efter en direkt uppgörelse 	
	 mellan socialdemokraterna och folkpartiet.

1951 års televisionsutredning (SOU 1954:32).
Nationalencyklopedin om public service.
Intern promemoria den 8 september 1939.

1.

2.
3.
4.

5.
6.
7.



54   I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST

Intervju med Leif Leifland av Anders Carlgren. Moderna Tider 		
	 december 2001. Intervjun sändes även i TV8.

Stig Hadenius: Kampen om monopolet. Stockholm 1998.
Gunnar Helén: Röst i radion. Stockholm 1950.
Hadenius: Kampen om monopolet. Stockholm 1998.
Vilhelm Moberg i tal inför folkpartiets ungdomsförbund 22 februari 	

	 1957.
Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga. Stockholm 1984.
Radions och televisionens framtid i Sverige 1-2 (SOU 1965:20 och 21).
Radio i utveckling (SOU 1973:8).
Som anställd vid Radio Göteborg 1977-1982 framstod jag som en av 	

	 strejkens förgrundsfigurer.
Bertil Torekull: Lille hövding. Ett ömsint porträtt av Per Eckerberg, vår 	

	 förste politruk. Borås 1993.
I en intervju i P1 Konflikt den 11 mars 2006 erkände Vanna Beckman 	

	 att hon i själva verket “mycket väl” kan ha varit rent anti-israelisk i sin 	
	 rapportering från Mellanöstern. Hon beskrev att hennes vänner i 		
	 regionen ingick i den delvis militanta palestinska rörelsen och att 		
	 hon själv blev en del av en motsvarande svensk vänsterrörelse: 		
	 “- Jag blev ju en del av det ganska mycket. Där var det ju svårt, kan jag 	
	 tänka mig, att hålla en helt objektiv rapportering.” 

Stig Hadenius: Kampen om monopolet. Stockholm 1998.
Nils-Olof Franzén: Radiominnen. Minnen och hågkomster.  

	 Stockholm 1991.
Radio i utveckling (SOU 1973:8).
Debattartikel på Dagens Nyheters ledarsida av Anders Carlgren 30 	

	 april 1984.
Protokoll från Sveriges Radios styrelse, augusti 1969.
Protokoll och brev Sveriges Radios styrelse 1969.
Uttalande av Socialdemokratiska Studentförbundet 1965, där Anna-	

	 Greta Leijon var ordförande.
Jörgen Westerståhl: Vietnam 1968. En månads nyheter i Sveriges 		

	 Radio och storstadstidningarna. Publicerad i Objektiv nyhets		
	 förmedling. Stockholm 1977.

Styrelsemöte i Göteborg den 5 oktober 1971.
Jörgen Cederberg & Göran Elgemyr, red: Tala till och tala med.  

	 Perspektiv på den svenska radion och televisionen. Stockholm 1984. 
 

8.

9.
10.
11.
12.

13.
14.
15.
16.

17.

18.

19.
20.

21.
22.

23.
24.
25.

26.

27.
28.



 I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST   55

Ett av mina egna första inslag i Dagens Eko i juni 1976, kom också att 	
	 följa den trenden. Med nuvarande Aktuellt-ankaret, Jarl Alfredius som 	
	 överrock, skulle jag rapportera om en ANC-vänlig demon		
	 stration utanför den sydafrikanska legationen på Linnégatan i 		
	 Stockholm. Men på grässlänten i hörnet av Linnégatan och Banérgatan 	
	 fann vi bara färre än tio plakatbärare. Det hindrade dock inte att den 	
	 ynkligt lilla protestgruppen några timmar senare kunde höras i Ekot.

P1 för vem? Radio för dumskallar. Artikel av Anders Carlgren i Mod	
	 erna Tider, februari 2001.

Sanningssägaren. Intervju med Harry Schein i Moderna Tider av 		
	 Anders Carlgren. Februari 2001. Intervjun sändes även i TV8.

(S)veriges ofria public service. Artikel av Anders Carlgren på 		
	 mediesiten itchy. se 7 juni 2005.

Revisionsrapport från Riksrevisionen.
Skrivelse från ägarstiftelsens styrelse till Riksrevisionen. Oktober 2003.
Radio och TV i allmänhetens tjänst – Riktlinjer för en ny tillståndspe	

	 riod (SOU 2005:1).
Skrivelse från ägarstiftelsens styrelse till regeringen den 3 mars 2004.
Resonemanget bygger på samtal ”off the record” med tidigare ledamöter 	

	 i public service-företagens styrelser.
Insyn och sekretess – i statliga företag – i internationellt samarbete 	

	 (SOU 2004:75). Delbetänkande.
Programföretagens remissvar på delbetänkandet Insyn och sekretess. 	

	 Sveriges Televisions dokumentarkiv.
Kammarrättens dom den 21 februari 2005 med mål nr. 2588-04.
Vd Christina Jutterströms tal på Sveriges Televisions bolagsstämma 	

	 den 4 april 2005.
Vd Christina Jutterströms tal på Sveriges Televisions bolagsstämma 	

	 den 29 mars 2004.
Artikel i resume.se den 20 oktober 2005.
Artikel i journalisten.nu den 1 november 2005.
Artikel i Dagens Nyheter den 14 oktober 2004.
Artikel i journalisten.se den 7 mars 2005.
Artikel i Östra Småland den 15 september 2005.
Artikel i Resumé den 2 februari 2006.
Ge SVT en publicist – och inte en diktator. Debattartikel i Aftonbladet 	

	 av Anders Carlgren den 19 juli 2001. 
 

29.

30.

31.

32.

33.
34.
35.

36.
37.

38.

39.

40.
41.

42.

43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.



56   I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST

(S)veriges ofria public service. Debattartikel i Svenska Dagbladet av 	
	 Anders Carlgren den 6 april 2005.

Samtliga uppgifter om Christina Jutterströms nätverk bygger dels på 	
	 egna iakttagelser, plus ett 20-tal samtal med riksdagsledamöter och 	
	 anställda inom Sveriges Television.

Artikel i Sveriges Televisions personaltidning VIPÅTV, nr 6/2005.
Se not 31, 48, respektive 49.
Se not 30.
Artikel i tidningen Resumé den 12 december 2002.
Artikel i tidningen Resumé den 16 januari 2003.
Så styr Persson media. Debattartikel i Expressen av Jan Scherman den 	

	 7 januari 2004.
Konstitutionsutskottets förhör den 20 april 2004, samt inslag i Rapport 	

	 samma dag. 
Artikel i tidningen Resumé den 16 februari 2006.
Regeringsbeslut den 23 februari 2006.
Kulturminister Leif Pagrotsky på presskonferens den 23 februari 2006.
Artiklar i tidningen Resumé den 23 februari 2006.
Ledarartikel i Dagens Nyheter den 26 februari 2006.
Intervju i tidningen Resumé den 19 juni 2003 med Axel Arnö, projekt	

	 ledare på Sveriges Television.
Hela resonemanget bygger på samtal ”off the record” med tidigare 		

	 ledamöter i Sveriges Radios styrelse, samt anställda på företaget.
Propalestinsk Uddén olämplig som SR-korrespondent i Mellanöstern. 	

	 Krönika i tidningen Resumé av Anders Carlgren den 2 februari 2006. 	
	 Se även not 29.

P1 Morgon i Sveriges Radio den 26 oktober 2004.
Varför så tyst om nya radiochefen? Debattartikel i Aftonbladet av 		

	 Anders Carlgren den 5 februari 2003.
Artikel på resume.se den 6 februari 2006.
Artikel i Resumé den 26 januari 2006.

50.

51.

52.
53.
54.
55.
56.
57.

58.

59.
60.
61.
62.
63.
64.

65.

66.

67.
68.

69.
70.



I STATENS OCH PARTIETS TJÄNST 
Svensk public service under 80 år 

Anders Carlgren 

NÄRINGSLIVETS MEDIEINSTITUT
Grev Turegatan 19

Box 5324, 10245 Stockholm
Tel: 08-587 898 00
www.timbro.se/nmi

info@timbro.se


	anders carlgren.pdf
	OMSLAGET.pdf
	carlgren.pdf

	OMSLAGET 16-10-57.pdf

